Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hallå! Jag tillhör den generationen som har alldeles för duktiga farsor som kan meka och därigenom har jag blivit lat och låtit farsan göra jobbet då något strulat. Nu är det dock dags att kavla upp ärmarna. Mitt problem är sådant att bilen för c:a 300 mil sedan började "klonka" då jag svängde vänster. Det var inget uttalat biljud och jag avvaktade (lathet). Nu har det biljudet försvunnit, för att ersättas av ett mer konstant ljud då jag kör rakt fram. Det är som ett brusande, molande ljud som jag upplever är mer från höger sida, dock inte helt tydligt. Ljudet eskalerar ju fortare jag kör. Om jag kör över 110 km/h så låter det som om jag körde på 2:an.

Först trodde jag att det kunde vara yttre drivknuten men funderar även på om det kan vara framhjulslagret. Vad tror ni proffs? Och framförallt, är det någon som har en illustration på hur man går tillväga vid byte av yttre drivknut/framhjulslager?

Jag vore mycket tacksam för svar.
Det som är lite vanskligt med det är att moderna hjullager som är integrerade i navet blir sällan glappa. Det tar bara slut på fett, och det kommer oljud. Senare blir dom glappa, men det som gemene man oftast reagerar på är oljudet.
Jag känner igen din beskrivning på ljudet, som orsakades av vänster framhjulslager. Bytte det nyss, 16500 mil körda :evil:
Man byter hela navet, kostar 1754:- på mekonomen och inga större problem att byta själv.

eccy243: är ingen mek, visst beror kassa hjullager oftast på att fukt kommit in i det? De ska ju egentligen räcka hela bilens längd..

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]