Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en Volvo XC70 D5 Aut -07 för en dryg månad sedan. Kan efter några tankningar konstatera att färddatorn visar för lite. Tycker det är för mycket för att enbart bero på diesel-värmaren.

Har sett några andra trådar som tar upp detta ämne... men frågar igen:
  • Vad är eran erfarenhet av detta?
  • Beroende av modell (V70, XC70, S80, etc) och årsmodell?
  • Kan det vara en avsiktlig missvisning (Har fått för mig att färddatorn alltid visar för lite)?
  • Finns det någon lösning?
OBS: Låt oss diskutera DIESEL-motorerna (D5/2,4D) i denna tråd. Har haft ett flertal Volvo bensinbilar tidigare som alltid visat så gott som exakt förbrukning i färddatorn. Vill ni diskutera bensinbilar, skapa en ny tråd...
Min s60 2,4D -06 visar oxå fel. När jag räknar ut förbrukningen på en hel tank brukar det bli ungefär 0,56 liter/mil medan färddatorn på samma tank visar ungerfär 0,48 lit/mil. Tydligen lite glädjemätare alltså.
Hälsningar från Roslagen/Henry
as01 skrev:
  • Vad är eran erfarenhet av detta?
  • Beroende av modell (V70, XC70, S80, etc) och årsmodell?
  • Kan det vara en avsiktlig missvisning (Har fått för mig att färddatorn alltid visar för lite)?
  • Finns det någon lösning?
-Mina dieslar viar också tokfel.....för lite.....även sommartid då värmaren garanterat inte går
-V70N
-Ja, eftersom alla jag träffat visar för lite, tror man vill göra folk glada
-Nej, hade min inne och man uppgraderade och fixade mjukvara med det hjälpte inte
En fundering, hur gör ni för att mäta upp er egen förbrukning (gentemot färddatorn)? Förmodar att ni inte kör från det att tanken är full tills den är snustorr och sedan sätter er vid vägkanten och gör lite matte! När vet ni hur mycket EXAKT det är kvar i tanken?
Exakt kvar i tanken är inte intressant.Det som gäller är att tanka fullt(slår stopp 2 gånger)köra hyfsat långt ca 60mil sen tanka likadant igen.sen dela liter med mil=i mitt fall ca 0.55l/mil
Vår visar oxå för lite, tyvärr inte helt konsekvent utan det pendlar mellan 5% och 15%. Mindre fel på långkörning och mer fel på många kortare sträckor. Datorn visar dock alltid för lite. Tänk på att det kan skilja några % mellan olika pumpar på mackarna också. Helst ska man tanka på exakt samma pump och fylla så fullt att man ser nivån i röret.

Hade tidigare en Passat (vars dator inte hade ett rätt...) där verkstan kunde justera några parametrar för att korrigera beräkningen men har inte hört om det på Volvon, har inte frågat efter det heller.

En polare som är åkare hävdar att det är svårare att mäta diesel än bensin pga diesel skummar och ändrar densitet vid tempändringar mer än bensin. Han hävdar att man aldrig kan komma närmare än 5%. Personligen tycker jag då att det borde vara +/- 5% och inte bara -5% som det är nu.
hej
det där var nog en hyfsad analys bjornw.
är det ingen som reagerat hur dj..vlig den är att tanka? slår ifrån 2 ggr sa någon, på mitt exemplar kramar jag i upp till 15 liter på grund av skummbildning som kommer ur avluftningen. då blir ju mätresultaten därefter? har prvat någon gång att stlla bilen i lutning (4 tums virkesb) under h bakhjul märkte ingen skillnad. är det min bil eller har andra liknande erfarenheter?

isak

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]