Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varningslampan för oljetryck lyser ibland, vad kan det vara för fel, den lyser bara ibland och det finns tillräckligt med olja. Har låst mig till att det kan vara kontakten som kan vara glapp hur kan jag kolla det( var hittar jag kontakten?), kan ju också vara måtaren men måste ju börja någonstans.

Det är dags att göra service nu också, bilen är en xc70 från 02 gått 14 000 mil. Vi är på resande fot och alla verkstäder är ju stängda nu under påsken, hur långt kan man köra och är det något som jag ska vara speciellt uppmärksam på.

Tack för all hjälp hoppas jag.
Det är den dyraste lampan som kan blinka eller lysa.

Att förutsätta att det är glapp i kontakten kan kosta många sköna tusenlappar. Bärga bilen till verkstad och ta en hyrbil.

Om motorn skär eller nyper p g a uteblivit oljetryck kommer du att ångra dig rejält. Men det är din plånbok.

Öppna instruktionsboken och läs råden hur du ska hantera situationen.
Om den bara blinkar till precis efter du gasat på rejält så är det normalt, går det att läsa i S60 manualen.
Jag hade exakt samma symptom som du och det var nån givare som var trasig och ingen fara alls.
Men man vet ju aldrig. Tror det är bäst att agera som att det ÄR fel på oljetrycket men att hoppas på att du har samma tur som mig. ;)
det är troligen så att vevhusventilationen är helt igensatt & att det fins "kox" rester i oljetroget, som sätterigen sugsilen, så motorn inte får nån olja.
Du ska INTE köra med bilen, inte ens när lampan slocknar!

lampan slocknar när du har över 0,5 bars olje tryck, under körning på lasnväg så ska du har 3-4 bars olje tryck (det kan sjunka till 2 bar på tomgång)

men du kör alla gånger omkring med ett oljetryck som efter några minuter bara strakst över 0,5 bar (tillräckligt för att släcka lampen, men inte alls bra)

kostar ca 9000:- att fixa.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]