Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av one
Hej!

Rätt så nybliven volvo ägare nu till en S60 T5 -01.
Är väldigt nöjd med bilen bortsett från att jag hör ett klonkande ljud från framvagnen vid ojämheter i vägen, dock så låter det inte alltid men oftast. Det låter som att ljudet kommer i mitten ngn stans, dvs man kan inte lokalisera om det kommer från höger eller vänster sida.
Jag har sökt runt på nätet men har inte hittat ngt som hjälp mej.
Var in på Volvo och dom kunde inte ge något konkret svar på vad det kunde vara...

Så undrar om ngn här vart med om något liknande ??
av greenbay
Standardsvaret torde bli: krängningshämmarstagen, alt spindelleder. Om du inte har koll på att dessa är bytta någorlunda nyss, kanske det kan var något att kolla upp. Stagen blir lätta att vicka i sidled när de blir slitna, spindellederna behöver man bryta i för att kontrollera om de är glapp.
/greenbay
Användarvisningsbild
av wissel
Hej one. Välkommen till forumet.
Det du beskriver har nog varenda V70 o S60 ägare varit med om. Fjädern i framvagnen som halkar runt lite i skålen(sätet). De vanligaste lösningarna är att trä på en gummislang (budget) på fjädern efter att ha lyft upp bilen, det andra är att montera gummiskydd (lite dyrare) som lägges i fjädersätet = Tyst.
Om du precis har bytt hjul så hjälper det ibland bara med att lyfta upp bilen och sänka den igen så kan fjädern hoppa rätt !
Lycka till o berätta gärna här när du löst det så vi alla lär oss. :-)-)
Användarvisningsbild
av one
Tackar,
Ja det verkar inte allt för ovanligt med dryga oljud i dess bilar... :twisted:
Har vart ute å felsökt lite lätt nu, kom fram till att det är höger fram det "klonkar".
Övre stötdämpar gummit rekar upp och ner 1-2 millieter om jag gungar bilen samt håller handen på, kanske normalt?
Misstänker krängningshämmarstagen, om inte så river jag ner dämparna och går igenom dom... Ska ta itu med det på riktigt imorgon då jag har lite mer tid. Såg också att det övre motorfästet är helt slut, kanske kan bidra med lite oljud? Nytt är beställt och kommer imorrn.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]