Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte byta bromsbelägg på bilen idag, innan jag skruvar isär bilen måste jag veta om det behövs några specialverktyg till denna bil? Ska kolven skruvas in eller är det bara att använda polygripen på en S60 ? Gäller en -03 2.5T awd främre oken
borstarmicke skrev:Skruva in kolvarna är väl ett Saab-påfund?
Nja, läste om V50n här på forumet. Tydligen ska iaf kolven på bakoken skruvas in. En sierra jag bytt på skulle också skruvas, liksom en Audi 90 Q och Audi 80 Avant. Så kan inte vara alltför ovanlig! Har dock inte hittat någon information om S60n...
Det finns specialverktyg för att pressa tillbaka kloven i bromsoket, men det går lika bra med pollygrip eller en tving. Men sätt aldrig den direkt mot kolven, då kan det bli skador på den!
Använd lite bromsoksfett och smörj in kolven innan du pressar in den, se också till att styrpinnarna går lätt.
Rengör bromsoket med stålborste och fil.
Se även denna länk http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =644#p2278 :-)-)
Du behöver en isnexnyckel storlek 7
Ej standard så den får väll klassas som specialverktyg

Köp en modell 1/2" hylsnyckel för att den är enklare att jobba med
(Insexnyckel modell hane)

Används till två skruvar,glidstift som oket är upphängt med
sitter bakom två plastpluggar som tas bort först.
Sitter på baksidan av oket.

Övrigt vanliga standardverktyg.
Mycket enkelt att byta.

mvh Roland
insex 7 är inget specialverktyg, det är standard på broms ok. dock så är det ej med i en vanlig standard sats för insex nycklar
Varför argumentera emot?

Insex 7 är det man mest kommer sakna och de flesta har inte detta trotts man har relativt väl utrustat garage.

Säger man att det behövs insexnycklar tror de flesta att det är ok med en ordinarie sats, men det räcker inte

Ordinarie sats brukar se ut så här:
1.5, 2, 2,5, 3, 4, 5, 6, 8 och 10 mm

Och där ingår inte 7 mm och blir en "special" även om jag förstär att det inte på Volvo räknas som special verktyg utan man där tänker på special som oftast bara är för vissa Volvo modeller.
För oss privatmekare är insexnyckel 7 ett "specialverktyg"

/Roland
Senast redigerad av 1 Ringhede, redigerad totalt 0 gånger.
Ringhede skrev:Varför argumentera emot?

Insex 7 är det man mest kommer sakna och de flesta har inte detta trotts man har relativt väl utrustat garage.

Säger man att det behövs insexnycklar tror de flesta att det är ok med en ordinarie sats, men det räcker inte

Ordinarie sats brukar se ut så här:
1.5, 2, 2,5, 3, 4, 5, 6, 8 och 10 mm

Och där ingår inte 7 mm och blir en "special" även om jag förstär att det inte på Volvo räknas som special verktyg utan man där tänker på special som oftast bara är för vissa Volvo modeller.
För oss privatmekare är insexnyckel 7 ett "specialverktyg"

/Roland

Jag argumenterar inte i mot, tyckte bara formuleringen var fel.
insex 7 kan du köpa i vilkan bilteilbehörsaffär som helst & hoss de flästa som säljer verktyg (kanske inte OK/Q8) Men det ingår sällan i en sats med insexnycklar !
Det är inte ett specialverktyg, som bara finns på en viss volvo modell. Det är ett standardverktyg för bromsar som passar till alla bilmärken, då deta är en standardlösning på bromsar.

Specialverktyg är när sånna man köper från volvi, special saker tillverkade för et endamål på en bilmodell (brukar finnas pirat efter några år, men bara hos stora verktygsmakare & bara de vanligaste, dom man kan tjäna pengar på)

Som sagt bara en formulerings "ändrign"

köper jag en hylsnyckel sats, med insex bits, så ingår sälan en polygrip, alltså kan jag inte byta bromsar så jag behöver en stor polygrip för att trycka tillbacka kolven, är detta då ett specialverktyg, för att det inte ingick i satsen?, eller är det ett vanligt verktyg, bar det at jag måste köpa det löst?
(förståd du hur jag tänker?)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]