Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneP
Tjena!

Jag har en s60 01a som jag tänkte lacka om dem svarta plastlisterna på dörrarna/stötfångarna till bilens färg. Så jag tänkte bara höra om någon testat att tagit av dem förut? Hur är dem fästa, går dem lätt att ta bort?

Tänkte att jag hör med er först, eftersom när jag tog bort tak listerna så var plast-clipsen så gamla/torra så nästan alla sprack och fick köpa nya plast-clips för 400:-

Så hur är listerna fästa, och är det samma dörrlister på s60 som v70?

// Danne
Användarvisningsbild
av Mini_ice
listerna på störfångarna midjelisterna alltså är fästa med clips som sitter fast på listen så dessa går att "dra" bort hjälp till lite med ett fiskben så lossnar de lätt, den på bakre kofångaren är knepig att få bort om du inte skruvar loss hela kofångaren då ser du alla fästen och kommer åt ordentligt, på dörrarna är midjelisterna fästa med dubbelhäftande tejp och den är lättast att få bort med en hårtork att värma limmet lite med och sen ta ett fiskben och köra genom limmet men man får vara försiktig så man inte deformerar listen om man nu ska sätta tillbaka den igen, listen längst ner på dörrarna sitter med 2 skruvar dessa kan du lossa utan att plocka bort dörrsidan.

Mig veteligen så passar inte dörrlisterna från v70 på s60, iallafall inte bakdörrarna då dessa är längre, men fram vet jag inte..

Jag har lackat midjelisterna som var skrovliga från början min lackerare fixade det, trodde jag skulle behöva köpa släta lister men det gick väldigt bra att ordna ändå..
av Tartryffel
Mini_ice skrev:listerna på störfångarna midjelisterna alltså är fästa med clips som sitter fast på listen så dessa går att "dra" bort hjälp till lite med ett fiskben så lossnar de lätt, den på bakre kofångaren är knepig att få bort om du inte skruvar loss hela kofångaren då ser du alla fästen och kommer åt ordentligt, på dörrarna är midjelisterna fästa med dubbelhäftande tejp och den är lättast att få bort med en hårtork att värma limmet lite med och sen ta ett fiskben och köra genom limmet men man får vara försiktig så man inte deformerar listen om man nu ska sätta tillbaka den igen, listen längst ner på dörrarna sitter med 2 skruvar dessa kan du lossa utan att plocka bort dörrsidan.

Mig veteligen så passar inte dörrlisterna från v70 på s60, iallafall inte bakdörrarna då dessa är längre, men fram vet jag inte..

Jag har lackat midjelisterna som var skrovliga från början min lackerare fixade det, trodde jag skulle behöva köpa släta lister men det gick väldigt bra att ordna ändå..
Jaha. Jag som fick berättat att P-listerna satt skruvade inifrån. Där ser man.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jo, jag fick berättat att, trä/alulisten i dörrsidan bara satt med clips så att den bara var att dra bort, men efter lite brytande så var ju inte fallet så.. så ibland ska man inte lita på volvo, men den nedrelisten sitter ju skruvad så de kanske tänkte fel..
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]