Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dnlar
Hej,

Har precis fått frambromsarna bytta (skivor + klossar ca 5000 kr). På besiktningen veckan efter så nämnde bes.mannen att frambromsarna tog ojämnt. De skrev inget om det i protokollet, varken som fel eller under 'bra att veta'. Värdena var 2.4 resp. 3.0. När jag var inne på verkstaden idag igen så propsade de på att detta är normalt och att skillnaden ligger inom tillåtna värden, men att de ska titta på det. Är detta acceptabelt? Kommer det att jämna till sig?

Mvh
Daniel
av Psyko
Om du inte har ett fel på något ok sp kommer siffrorna putsa till sig själva när
bromsarna fått slita in sig. I början när man precis bytt kan bromsarna ta "dåligt"
av mash100
dnlar skrev:Hej,

Har precis fått frambromsarna bytta (skivor + klossar ca 5000 kr). På besiktningen veckan efter så nämnde bes.mannen att frambromsarna tog ojämnt. De skrev inget om det i protokollet, varken som fel eller under 'bra att veta'. Värdena var 2.4 resp. 3.0. När jag var inne på verkstaden idag igen så propsade de på att detta är normalt och att skillnaden ligger inom tillåtna värden, men att de ska titta på det. Är detta acceptabelt? Kommer det att jämna till sig?

Mvh
Daniel
kostade det 5000 att byta skivor och klossar? på vilken verkstad gjorde du jobbet? :-O)
av dnlar
mash100 skrev:
dnlar skrev:Hej,

Mvh
Daniel
kostade det 5000 att byta skivor och klossar? på vilken verkstad gjorde du jobbet? :-O)
Bilia i Lund.. Hade bråttom och kollade tyvärr inte upp andras priser innan.. Kollade efteråt och hade kunnat spara ca 2500 kr på servicen + bromsbytet om jag valt en annan auktoriserad, som inte ligger i Lund/Malmö. Men men, man lär sig av sina misstag. :P
av mash100
Vilket pris!!Det tar max en timma och byta skivor och klossar per axel. Delarna går väl på 1200 på en reservdelsfirma.(detta är ett katalogpris till kund ) Volvoverkstaden själva betatar betydligt mindre(verkstadsrabatt)
Det är klart Bilias toppar måste ju få sina bonusar finansierade på något sätt.... :roll:
Senast redigerad av 1 mash100, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
delarna kostar mycke mer än 1200 om jag får gissa
av mash100
CarMan skrev:delarna kostar mycke mer än 1200 om jag får gissa
Det är dumt att gissa bättre att kolla upp, :mrgreen:

Tex http://www.skruvat.se kostar klossar samt skivor(vänster+höger) fram sammanlagt 1140:-(till kund)
Verkstäderna betalar betydligt mindre pga att de har verkstadsrabatt. En allbilsverkstad har väl mellan 10-25 % rabatt beroende på omsättning,
Dom stora som tex Bilia som köper in bromsdelar i tusental kan förhandla till sig ett ännu bättre pris

5000; för ett bromsbyte är rena rånet..
av Psyko
mash100 skrev:

Tex http://www.skruvat.se kostar klossar samt skivor(vänster+höger) fram sammanlagt 1140:-(till kund)
Verkstäderna betalar betydligt mindre pga att de har verkstadsrabatt. En allbilsverkstad har väl mellan 10-25 % rabatt beroende på omsättning,
Dom stora som tex Bilia som köper in bromsdelar i tusental kan förhandla till sig ett ännu bättre pris

Ja ett Företags kulturen är ju uppbyggd på att gå +-0,alltså inte någon vinst alls
Så är det ju med alla företag, ingen tjänar ju några pengar på sina kunder :roll:

Delarna från skruvat.se är ju inte Volvo original. Det står att det är originalkvalitè, den har jag hört förut.
Användarvisningsbild
av CarMan
mash100 skrev:

det är inte delar från skruvat som monteras på en vovo verksta!
det är orginal delar, o då ratar jag inte om lossas orginal som mekonomen o de andra säljer, utan riktiga orginal delar (o ja det skiljer)
av Motörhead
"Kollade efteråt och hade kunnat spara ca 2500 kr på servicen + bromsbytet ".....låter som att det var mer än bara bromsar här.....
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]