Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gmats
Idag när vi var ute och handlade tändes en orange motorformad lampa efter ett stopp vid en av affärerna.
enligt instruktionsboken så betyder den något med avgasreningen.

Är det nån som kan tala om på ett ungefär vad detta är, och vad det kan tänkas kosta också ?

V70 03 är det det gäller.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har ockskå haft den lampan tänd som sedan slocknade efter ett tag, Jag pratade då med en Volvo verkstad och han sa att det finns ca 170 olika felkoder som tänder den lampan....
Avläsning/nollning felkoder på Volvo kostar ~275 kr

/Kalle
av macallan
luftmassemätaren e kass..kostar ca 3500 på volvo..
ett alltför vanligt fel på dessa..betala och se glad ut.. :???:
av gmats
Men din slocknade av sig själv efter ett tag kalle ?
Då hoppas jag på den varianten med, Låter trevligare än macallans iaf ;)

Fick ett annat förslag också att jag skulle koppla från batteriet en stund så kanske det försvann
Användarvisningsbild
av halmstaden
macallan: Är det inte lambdasonden då? Bytte just min lambda nämligen. Byt dock inget förrän verkstad bekräftat felet!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hmm. Bör inte lambdalampan tändas då? f. ö så var lambdan 1.00 vid besiktningen idag. Så den var nog inte mitt problem iaf.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Som sagt finns många fel relaterade till motorlampan och det var den som lyste i mitt fall, tillsammans med EMISSIONER SERV ERFODRAS i färddatorn. (Bytte alltså lambdasond.)
Användarvisningsbild
av fxr-90
Men din slocknade av sig själv efter ett tag kalle ?
Då hoppas jag på den varianten med, Låter trevligare än macallans iaf

Fick ett annat förslag också att jag skulle koppla från batteriet en stund så kanske det försvann
Jodå..koppla bort minus polen i tio minuter bara....
Användarvisningsbild
av Funk
Läsa ut felkoder är ett måste, antingen så hjälper någon på forumet med det eller så får du åka till verkstad, alla gissningar är tämligen meningslösa..
Strömlöst i tio minuter är OK kommer inte felet tillbaka så är det ju så att säga löst, annars gäller utläsning.

/Thomas
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]