Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Hej!

Jag tänkte byta min ena V70 2.5T mot en V70N D5 aut -05 eller nyare. Mest för att få ner körkostnaderna på bruksbilen.
Så jag undrar:
Hur mycket drar en sådan vid blandad körning?
Hur hög är skatten på en -05?
Hur mycker mer effekt gör en KCR box?
Hur är kvaliteten på automat?
Några speciella fel man ska titta efter på en D5?

Mvh / Andreas
Användarvisningsbild
av isak
hej honke.
du klarar dig på 0,65 på långk- gick min på t o r umeå 130 mil med moms på gällande hastighetsgr-.
skatten 2434 ggr 3.
kcr box avråder jag från den ändrar bara bränsletrycket ta kont med dalbäks racing dom parameterar flera justeringar skonsammare för motorn! tycker eff 163 räcker hyfsat tyker den är piggare än 850 170hk som jag kan jämföra med.
du skall ta reda på hur oljebyten på lådan är skötta. är det ok, färgen på oljan ok behöver du inte vara rädd. min har gått näst-50 000 mil men har best låda locupen slirade vid ett par tillf- med husv- förra säsongen.
isak
av LappenNorr
Jag har en D5 årsmodell -04 och när hämtade den från göteborg upp till norrbotten så var medelförbrukningen enligt färddatorn 0,52/mil skulle dock tro att den korrekta var ca 0,6/mil men det är ju ingenting för en så pass stor bil tilläggas kan att jag låg och snittade ca 120 hela vägen från Göteborg till Luleå

Skatten på min är 2263 ggr 3 = 6789/år

Jag skulle nog inte heller använda mig av en KCR box det finns bättre alternativ säkert någon här på forumet som kan tipsa dig !

Styrleder, krängningshämmare ja hela framvagnen egentligen, kolla även A stolparna de har en tendens att bubbla ! Har sett det på flera V70 även min egen.
av v70diesel06
Kul att du redo för en diesel :D du kommer inte att bli missnöjd,iallafall inte med motorkraften,prova även 2,4d=163hk räcker för dom flesta.och sen skulle jag rekomendera en sen 05 med partikelfilter=lägre skatt.jag betalar ca 4600/år för en 2,4d-06 manuell.
Användarvisningsbild
av Honke
Tack för alla svar!

Jo det som är intressant är 185HK med partikelfilter, annars kommer jag reta mig varje gång jag ska betala skatt. Men med partikelfilter så räknade jag lite på det och det är inte många mil som ska till innan det lönar sig rejält med en diesel.

Min 2.5T snittar 1,08L/mil nu när jag lade på sommardäcken, det tar emot o tanka nu kan jag säga :(

Intressant det där med KCR box, det hade jag ingen aning att den funkade på det viset.
av Arro
Hej alla ny här, Funderar själv på en V70 d5 06 185 Hk manuell har varit och provkört bra tryck på den där :D 12 000 mil på mätarn det jag reagera lite på var att ratten satt lite snett åt vänster men den drog inte åt nått håll, Ska få den nybesiktad borde inte vara några probem.
Användarvisningsbild
av isak
Arro skrev:Hej alla ny här, Funderar själv på en V70 d5 06 185 Hk manuell har varit och provkört bra tryck på den där :D 12 000 mil på mätarn det jag reagera lite på var att ratten satt lite snett åt vänster men den drog inte åt nått håll, Ska få den nybesiktad borde inte vara några probem.
kräv en 4-hjuls-inställning i affären, den kan ha fått någon trottoarkant etc?
isak
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Eller så att de har gjort en hjulinställning men haft ratten lite snett vid justeringen.
Användarvisningsbild
av Honke
Om vi skulle återgå till ämnet ;)

Hur pass mycket skiljer det i förbrukning mellan 163Hk och 185Hk versionen? Hur pass mycket lägre är skatten på 163Hk? Vi pratar nu MY -05 och -06.
Skiljer det mycket så känns det ju klart intressant med en 163Hk version.

Förresten, är dieselbilar dyrare att försäkra? Jag skulle enligt volvia betala ca 300:- mer i månaden jämfört med min 2.5T -04:a för samma försäkring??!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört rätt många tusen mil nu med Volvos dieselfemmor både manuell och automat.

Med min körstil där körningen är rätt blandad mellan ladsväg och inte så mycket stad så drar automaten (6 växl geartronic) ca 50% mer än den manuella, vi tankningarna på den manuella landade det oftastast på dygt 0.6 l/m med automaten drygt 0,9 l/m. Båda bilarna körs på samma sätt och båda har partikelfiler.

Så om förbrukningen är viktig så är valet mycket enkelt..

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]