Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helldisk
Idag bytte jag till sommarhjul och sen skulle jag ut och åka en liten sväng. Då skedde fäljande senario: batterisymbolen tändes och elsystem service erfodras dyker upp. Efter några hundra meters körning till dök antisladd tillfälligt avstängd upp. Sen försvann servon och bromsfel indikatorn tändes. Kort därefter så stog det motorsystem service erfodras i displayen. Antisladd service erfodras dök också upp nånstans mitt i allt.

På väg hem så stanna kupefläkten och hastighetsmätaren+varvräknare sluta att fungera. Huvudstrålkastarna stängs av det går inte att få på dom igen. Det jobbiga va att det va mörkt när detta hände :o När jag äntligen kom hem så tändes strålkastarna igen men denna gång gick det inte att stänga av dom istället. Hur man än vred på lysvredet så va halvljuset tänt! Jag stängde av bilen strax efter att jag kom hem och när jag skulle köra in den i garaget va den hur trött som helst, startmotorn gick knappt runt. Den har stått med laddare i 8 dygn och den koppla jag ur igår och idag åkte jag ca 1km totalt. Tycker inte att det borde räcka för att han ska ladda ur batteriet. Vad kan det va?

Generatorn som inte laddar?
Batteriet kaputt?
Glapp nånstans?

Följande varningslampor tändes under denna spännande resa: Elsystem
Bromssystem
SRS
ABS
Bältespåminnar
av borstarmicke
Hade definitivt börjat med ett nytt batteri om det är gammalt, kan hända märkliga saker i en elektronikspäckad bil som en R när man har kasst batteri...
I min -04 V70R bytte jag till ett fett 92ah dieselbatteri när det gamla dog...

Nästa steg är väl att mäta hur generatorn laddar, skall väl ligga mellan 13,5-14volt med lite varv, lite lägre vid tomgång.

Finns ju ett gäng elektronikboxar i bilen oxå...men uteslut det enklaste först.

Här är ett amerikanskt "R"-forum med grymt duktiga medlemmar; http://forums.swedespeed.com/zeroforum?id=51

Om du bara kan beskriva dina problem på engelska så kan du garanterat få mkt hjälp där.
av helldisk
borstarmicke skrev:Hade definitivt börjat med ett nytt batteri om det är gammalt, kan hända märkliga saker i en elektronikspäckad bil som en R när man har kasst batteri...
I min -04 V70R bytte jag till ett fett 92ah dieselbatteri när det gamla dog...

Nästa steg är väl att mäta hur generatorn laddar, skall väl ligga mellan 13,5-14volt med lite varv, lite lägre vid tomgång.

Finns ju ett gäng elektronikboxar i bilen oxå...men uteslut det enklaste först.
Jo de e sant, det kan hända mycket konstiga saker i en eletrnikspäckad bil! Det är väl bara en tidsfråga innan man måste ha virusprogram i dom!! Jag ska kolla lite imorn på batteri och generator osv får vi se om jag hittar nått. Hur gick de till när ditt batteri dog då? Hände samma saker eller?
Användarvisningsbild
av lars2172
helldisk skrev:Idag bytte jag till sommarhjul och sen skulle jag ut och åka en liten sväng. Då skedde fäljande senario: batterisymbolen tändes och elsystem service erfodras dyker upp. Efter några hundra meters körning till dök antisladd tillfälligt avstängd upp. Sen försvann servon och bromsfel indikatorn tändes. Kort därefter så stog det motorsystem service erfodras i displayen. Antisladd service erfodras dök också upp nånstans mitt i allt.

På väg hem så stanna kupefläkten och hastighetsmätaren+varvräknare sluta att fungera. Huvudstrålkastarna stängs av det går inte att få på dom igen. Det jobbiga va att det va mörkt när detta hände :o När jag äntligen kom hem så tändes strålkastarna igen men denna gång gick det inte att stänga av dom istället. Hur man än vred på lysvredet så va halvljuset tänt! Jag stängde av bilen strax efter att jag kom hem och när jag skulle köra in den i garaget va den hur trött som helst, startmotorn gick knappt runt. Den har stått med laddare i 8 dygn och den koppla jag ur igår och idag åkte jag ca 1km totalt. Tycker inte att det borde räcka för att han ska ladda ur batteriet. Vad kan det va?

Batteriet kaputt?
Glapp nånstans?

japp kolla batteriet/ Åk till rejmes på lindövägen o prata med fredrik han är bra på el /mhv lars

Bromssystem
SRS
ABS
Bältespåminnar
av helldisk
lars2172 skrev:
helldisk skrev:Idag bytte jag till sommarhjul och sen skulle jag ut och åka en liten sväng. Då skedde fäljande senario: batterisymbolen tändes och elsystem service erfodras dyker upp. Efter några hundra meters körning till dök antisladd tillfälligt avstängd upp. Sen försvann servon och bromsfel indikatorn tändes. Kort därefter så stog det motorsystem service erfodras i displayen. Antisladd service erfodras dök också upp nånstans mitt i allt.

Batteriet kaputt?
Glapp nånstans?

japp kolla batteriet/ Åk till rejmes på lindövägen o prata med fredrik han är bra på el /mhv lars

Bromssystem
SRS
ABS
Bältespåminnar
Jag ska åka förbi där imorn o kolla. Vart jobbar han där?
Användarvisningsbild
av lars2172
helldisk skrev:
lars2172 skrev:

Batteriet kaputt?
Glapp nånstans?

Bromssystem
SRS
ABS
Bältespåminnar
Jag ska åka förbi där imorn o kolla. Vart jobbar han där?

Han är verkstadscoach på rejmes/han heter fredrik sebö/mhv lars
Användarvisningsbild
av CarMan
får bilen för lite ström så kan inte nätverket skilja på 1:or & 0:or.
sen tror jag du hade alla fel samtidigt, om du bara läst alla medelande samtidigt
Användarvisningsbild
av goransson89
Läser man instruktionsboken till ilen (som dom flesta inge gör i dagens läge) Så står det ( iallfall på 740,850 osv) Att om bilen på något sätt slutar ladda så tända laddningslampan, lampan som varnar för bromssytem, osv,osv Massor med lampor som tänd ( Detta på grund av speciella lagkrav i vissa länder) Tror inte s60 skiljer sig från 850 på så sätt, den borde man väl få köra överallt också? =)
av helldisk
Visade sig att det va reläet på generatorn som va trasigt + att batteriet också va väldigt dåligt. Generatorn renoverades och nytt batteri och remspännare o rem byttes. Så nu går det igen! :D
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]