Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreasl
hej,
satte på sommardäcken igår, det är 17" och 225/45 stora.
Jag hörde genast ett skrapande ljud när jag körde över ojämnheter eller svängde.
Trodde först att de va bultarnas fel eftersom dom var lite små men ljudet kvarstår efter jag bytt bultar också.
jag har även sett skrap märken i hjulhusen fram som jag tror är från fälgarna. Jag tycker jag hör ljudet både fram och bak.
Är fälgarna/däcken för stora?
bilen är en s60-01
Användarvisningsbild
av greeeken
Turbo eller inte?

Kan nog vara så att däcken kan va för breda.

I värsta fall kan det var ahjullager, råkade ut för det förra sommaren när jag slängde på mina 17" däck. Men då hörde ja ett skrapande ljud hela tiden som ökade med bilens hastighet.
av andreasl
Ok. Det är ingen turbo. 2.4 140 hk.
Det kommer ju bara när jag kör över ojämnheter så jag får väl tro att de är fälgarnas fel.
Ska sätta på vinterdäcken igen och se om det försvinner. Måste ändå göra de för de kom mer snööö.
Användarvisningsbild
av greeeken
andreasl skrev:Ok. Det är ingen turbo. 2.4 140 hk.
Det kommer ju bara när jag kör över ojämnheter så jag får väl tro att de är fälgarnas fel.
Ska sätta på vinterdäcken igen och se om det försvinner. Måste ändå göra de för de kom mer snööö.

Jag har 215 däck o dom är väll på gränsen.
Ja gissar på att dom är för breda helt enkelt
Användarvisningsbild
av B4B
Vad har du för fälgar? Nu tänker jag spcielt på vad det är för mått på inpressningen (ET)!
Användarvisningsbild
av greeeken
andreasl skrev:Ok tack, Vet du om det finns något man kan göra eller är det helt enkelt så att jag måste byta? :(
Man sätter dit spacers tror ja det heter , så att man inte kan svänga lika mkt.
Har du sänkt bil me tanke på att dom skrapar när du kör på ojämnheter.

Finns säkert nån här som har bättre svar än det jag gav dig nu.
Användarvisningsbild
av B4B
Vad jag kan få fram är ET original 49. Så du får en spårvidds förändring på 12mm.
Men vad jag förstår ska fälgar med ET 43 passa till din bil, men för säkerhets skull tala med din däckverkstad dom kan ge dig klara besked. :wink:
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]