Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett litet problem som är intermittent på min V70N 2005. Höger bakre passagerar ruta faller ner ca 5-10 mm någon gång nu och då. Har haft bilen inne på en volvo-verkstad för felsökning utan resultat.

Min svågers bil har samma syntom och det är en V70N 2006. Är det någon annan som upplevt samma problem?
Jag har sökt på nätet utan resultat... När rutan faller ner är det inga problem att hissa upp den igen och allt kan vara bra i månader men kan återkomma timmar senare lika väl. Upplever inte att det finns något glapp i rutan.

Det är alltid höger bakre passagerar ruta som faller ner ingen av de andra, detta gäller även min svågers V70.

Någon med erfarenheter av liknande problem? Hur framställer man problemet till volvo-verkstaden utan att bara få "Vi hittar inga fel" tillbaka? Min verkstad har varit mycket behjälplig vid flera tidigare, nu lösta, problem.

Tack för svar.
Jag hade faktiskt inne en V70 för ett par veckor sen med samma problem. Höger bak där med. Som jag fattade det var det inte så mycket som 5-10 mm, bara så att det blev ett oljud/vindbrus. Kunden nämnde det inte förrän han hämtade bilen så det blev inte mycket till felsöking då. Han verkade inte se det som ett stort problem så det kanske inte händer nåt mer där innan nästa service, men jag ska försöka komma ihåg den här tråden isf. Skriv gärna om du eller din verkstad kommer fram till nåt.

Antingen kommer det "ner-signal" till motorn, eller så bromsar det inte tillräckligt i snäckväxeln så rutan åker ner av vibrationerna. Har du auto på bakrutorna? Alltså att du trycker en gång så går rutan hela vägen av sig själv. I så fall kan man initiera den, så den lär sig ändlägena. Den ska stanna lite innan det tar stopp så det inte spänner i dörrbågen.
Greenken, den informationen som jag fick av verkstaden så fanns det inga felkoder som pekade på detta problem.

Sparkz, jag har ingen automatik på bakrutorna. Jag har haft min bil i ca sex månader nu och rutan har fallit ner vid tre eller fyra tillfällen. Jag vill mig minnas att en av gångerna hörde jag när den föll och då stod jag stilla med bilen. Vad jag kan dra mig till minnes är att jag hörde ett "klonk" och då hade rutan fallit. Jag körde upp den utan problem igen och allt var bra i flera veckor.

Jag uppmärksammade på min systers och svågerns bil att dess höger bakrutan fallit ner när jag skulle sopa av biltaket från snö och det låg snö på sätet utan att dörren varit öppnad. Här också körde jag upp rutan utan problem. Jag påpekade detta för min syster och svåger och berättade om att jag också haft samma problem. Min syster och svåger har haft bilen knappt ett år men inte uppmärksammat detta problem tidigare. Dock ringde min syster i helgen och berättade att samma ruta fallit ner två gånger under samma dag.

Jag tycker att det är lite konstigt att två bilar av samma modell med olika utrustningspaket och med ett modellår (2005 och 2006) mellan dem och är från en början, och senare, sålda i två vitt skilda delar av landet har samma problem. Att ingen annan har upplevt detta problem och lyft det på webben tycker jag är konstigt. Jag menar vad är oddsen att just vi fått tag i bilar med detta problem och "ingen" annan? ;-) Kanske är det som du antyder att man inte lägger märke till problemet. Svågerns bil har säker visat detta symptom tidigare utan att de lagt märke till det. Men samtidigt så tycker jag att man borde börja fundera när man tvättar en så pass ny bil och det blir blött i baksätet att något inte är som det ska. Nu blev det lite rörigt men jag hoppas du ser den "röda tråden". ;-)
Nä, det finns nog ingen automatik bak på V70 alls... Och då finns det ingen "intelligens" som kan sätta felkoder heller.
När den ramlade så det hördes när du stod still känns som att det kuggar över. Lite för nya bilar för att det ska kunna bli slitet i kuggarna bara. Och höger bak är ju inte den rutan man använder mest. Kan du trycka ner rutan om du öppnar dörren och sätter en handflata på varje sida?
Jag har faktiskt servat samma bil igen, exakt ett år senare, samma datum i serviceboken! Men nu var det inget prat om rutan den här gången...
Om det händer ofta skulle jag prova att koppla ur motorn och köra ett tag så. Händer det ändå så är det nåt rent mekaniskt.
Mollan, jag hade detta problem ganska frekvent för ett år sedan... men nu ha det inte hänt på jätte länge, riktigt mysko... Bilen har varit på service sedan jag skrev senast i denna tråd. Jag vet att de uppgraderade lite mjukvaror i bilen, men exakt vad vet jag inte.
Nåja, lycka till. Hittar du det verkliga problemet så skriv lite om det här vet ja... skulle vara intressant att veta vad det var...

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]