Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiberg
Hej!
Nu e jag jobbig och startar en ny tråd:)

Jag måste kolla, är det någon som har konverterar sin bensinare till biogas/naturgas?
Följdfrågor: vad kostar det? hur blir effekten? är det värt det om man jobbar inne i stan och får gratis parkering och fria tullar?:)

sitter å planerar hur man kan komma till jobbet billigare nämnligen:)
tacksam för alla svar rörande detta ämne!
Senast redigerad av 1 Wiberg, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Tjena!

Klart du ska skapa en ny tråd om detta...jag har inte sett någon annan tråd som behandlar det du undrar över. :D

Det finns firmor som konverterar normala bensinbilar så att de kan köras på gas. Dock finns det några nackdelar med att göra det. Det är ganska dyrt så det tar väldigt lång tid att spara in det via bränsle/trängselskatter/parkering, givetvis beroende på hur man kör. En konvertering inskränker lastutrymmet och jag skulle också tro att andrahandsvärdet sjunker rejält på bilen. Det sista kan dock bli precis tvärt om eftersom intresset (och medvetenheten) börjar öka när det gäller gasens förträfflighet! Min bil har till exempel inte minskat något i värde på det året jag haft den!! :D Hur många bensinbilsägare kan skryta med det i dessa tider?! :lol:

Det känns lite konstigt att ta upp alla nackdelar eftersom jag är en sån gasbilsentusiast och stor förkämpe men jag tror ändå att en konvertering inte är en speciellt bra lösning om man bara är ute efter att spara pengar. Bättre är kanske att överväga att sälja din nuvarande bil och skaffa en redan färdig gasbil... :roll:

Mvh
/Fred

P.s Jag antar att du bor utanför Stockholm eftersom du talar om tullar och att du jobbar innanför dessa. Tänk på att du kommer inte få parkera gratis inne i stan. Det är bara de som är skrivna i Stockholms kommun som kan söka om att få gratis boendeparkering för att de har miljöbil... :evil: Helt galet, inte sant?! D.s
av Wiberg
Hej, och tack för ditt utförliga svar!

Jag har ingen bil än, men vill kolla upp lite alternativ innan jag köper en:)
När jag räknar lite snabbt så kommer jag fram till följande:
Konvertera ca:20000:-?
Trängselskatt/år: 9600:- (2år ca 20000:-)
Sen försvan min plan med att parkera gratis:( hemma får jag nog göra det men inte på jobbet = 120:-/dag
Men! hur mycket blir skillnaden i bensin kontra biogas i dritkostnad?

Jag vet iallfall en sak mer nu om äkta miljöbilar:)
av Fred
Om du ska köpa en bil så är valet självklart om du frågar mig: köp en "färdig" gasbil!! :D

Det är lite svårt att säga något om bränslekostnaderna eftersom priserna på olika bränslen varierar så otroligt mycket. Dock är gasen normalt sett alltid billigare än bensinen per mil. På den utmärkta sidan spritmonitor.de kan du se min loggade förbrukning under drygt ett år. Dock är kostnaden i EURO för de som inte är registrerade men i SEK ligger kostnaden på 8:50/mil. Tillkommer den lilla mängd bensin som bilen dragit: 60 öre/mil (förbrukning 0,05 l/mil!! :D )

Sen måste du räkna med den lägre fordonsskatten också! Denna kommer sänkas ytterligare för gasbilarna iom den nya fordonsskatteberäkningen. För 2009 blir skatten för vanlig V70=2060 kr och en Bi-Fuel= 1050 kr.

Servicekostnaderna är lite högre för gasbilarna men det har jag inga siffror på eftersom jag gör allt på servicen själv bortsett från just gasprylarna. Dessa gjordes på min bil i höstas när jag ändå gjorde lite garantigrejer på verkstan så jag vet inte riktigt vad de går på, det är dock inte så mycket så jag har svårt att tro att det är några stora kostnader.

Ett annat tips jag kan ge, om du vill veta lite mer om gasbilar, är sidan forumgas.se. I forumsdelen finns mycket matnyttig information och en massa trevliga gasoholister! :wink:

När du väl bestämt dig för att köpa en gasbil har jag ganska mycket bra råd och tips, men jag väntar med dem tills du räknat klart! :D

Mvh
/Fred
av Wiberg
Hej Fred,
tack för all info! men nu fick jag ett så bra pris på en volvo s60 t5, så jag köpte den istället för 40K:-
blev helt motsatta drivmedlet (1l/mil...)
men jag kör inte så mycket:)
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för svar! Syns inte på bilden men […]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]