Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Har en fråga till er som pysslar med just denna del.
När dom(ni) laddar in en applikation i bilen är det då bara just dom parametrarna som läggs in, eller läggs hela systemet in igen med senaste versioner av allt?
Eller är det någon hälsosam grundligare än grundligast omstart som sker och som man inte kan återskapa genom att ta av batterikabeln och sen sätta på den igen. Undrar då jag laddade slutsteget (PA-300) igår och tyckte bilen gick bättre och drog lite mindre i genomsnitt(enligt färddatorn) och att dom småryckningar (ECC:n?)som ibland fanns försvann.
Någon form av omstart skedde då halvljuset blinkade till under proceduren.
Användarvisningsbild
av CarMan
man laddar endas den enhet det rörsig om & man byter oftast bara en del av mukvaran.

men dom som lada din bil kanske har laddat flera mjukvaror !?
av Knasen
man laddar endas den enhet det rörsig om & man byter oftast bara en del av mukvaran.

men dom som lada din bil kanske har laddat flera mjukvaror !?
Precis som Carman säger så går det till. När halvljuset släcks så går bilen in i s.k proggmode dvs stänger av all belysning under programeringen beroende på hur mycket som skall laddas, detta gör den för att spara på batteriet, sjunker späningen under ett visst volt så går inte bilen att progga, en fulladdning tar ca 7-8 minuter, beroende på verkstadens utrustning.

Hoppas att det gav ett någorlunda svar :wink:
Användarvisningsbild
av ER
Ok tack för svaren, vet att jag endast betalade för just den till PA-300 så då var det väl bara att den lades in, Undrade mest om dom drog ner uppdaterad bilprofil eller vad det nu heter från Volvo och lade in steget i den i laptopen på verkstaden för att sen föra över den nya uppdaterade med slutsteg och allt till bilen för att vara säker på att det var senaste av dom båda. Kan ju inte skilja på om det är Vadis eller Vida dom använder om det blir bättre eller sämre(Dock skvallade han om att dom totallåst en ny V50 med aut.låda med Vida :oops: ,gick inte att flytta 1mm ens). Nåt positivt måste ju proggmodet/omstarten medfört annars vet jag inte vad som skett. Placebo är det inte då det finns svart på vitt före och efter under i princip exakt samma förhållnaden. Fick även lära mig att det funkar utmärkt och inte är skadligt att ladda batteriet genom att sätta laddaren på plusplinten och jordplinten under huven. Blev ju helt plötsligt smidigt att ladda batteriet.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]