Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilkThomas
Jag upplever bilen som att den blir slöare och slöare och nej jag har inte vant mej trots att jag är gasglad :-)-)

Inga felkoder syns i displayen men det känns tydligt att det saknas kraft i motorn.

Inte alls samma drag imellan rödljusen längre :(

Den är servad för ca 100mil sen och då byttes alla filter och stiften.

Är det bara att åka och stoppa en datorsladd i bilen tex på bilia och kolla om det finns något fel eller

kan någon komma med ett tipps på vad som kan behövas kontrolleras?!

Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
av WilkThomas
CarMan skrev:börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
Och hur gör jag det? Bilia eller??
av Lilj
Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.

Bara ett tips.
av WilkThomas
Lilj skrev:Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.

Bara ett tips.
Hej tack för ett mycket bra tipps men jag kör med nya sommardäck och upplever inte att bilen spinner eller ens riverloss lite från stillaståeende vid tex ett rödljus och jag trycker gasen igolvet visst det drar ju iväg men inte som det brukade göra. Igår lattjade jag och en kompis som har en v70n 2,5t 04:a 240hk så vi åkte till en lång raksträcka ställde oss brevid varanndra och drog järnet och det var knappt att jag hängde med honom när jag var uppe i 200 och släppte av så låg han kanske 50 meter före :-O) Hans bil är manuell låda i och jag har geartronic och 250hk så nog borde jag väl ta han i acc ganska lätt eller????
av Travolta
WilkThomas skrev:
Lilj skrev:Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.

Bara ett tips.
Hej tack för ett mycket bra tipps men jag kör med nya sommardäck och upplever inte att bilen spinner eller ens riverloss lite från stillaståeende vid tex ett rödljus och jag trycker gasen igolvet visst det drar ju iväg men inte som det brukade göra. Igår lattjade jag och en kompis som har en v70n 2,5t 04:a 240hk så vi åkte till en lång raksträcka ställde oss brevid varanndra och drog järnet och det var knappt att jag hängde med honom när jag var uppe i 200 och släppte av så låg han kanske 50 meter före :-O) Hans bil är manuell låda i och jag har geartronic och 250hk så nog borde jag väl ta han i acc ganska lätt eller????

Jag tror inte du borde hänga av honom "ganska lätt", hans måste ju vara chipad så det skiljer ju endast tio hästar isf. Dessutom är automat långsammare än manuell (vid jämt antal hästar), tror den tom här lägre topphastighet.
Användarvisningsbild
av CarMan
WilkThomas skrev:
köper en mätare, eller lånare en mätare, eller lämnar in bilen till en verksta som kan göra det åt dig (men ska du lämna den till en verksta så är det bättre att sala om ditt problem, så får verkstan felsöka efter eget huve, dom har ju bilen hoss sig & kan göra an bra bedömning, jag har ju bara det du sagt o gör en tolkning.
av WilkThomas
Travolta skrev:
WilkThomas skrev:

Bara ett tips.

Jag tror inte du borde hänga av honom "ganska lätt", hans måste ju vara chipad så det skiljer ju endast tio hästar isf. Dessutom är automat långsammare än manuell (vid jämt antal hästar), tror den tom här lägre topphastighet.
Hans är helt original och den ska enligt honom ha 240 hk original men det är ju en 2,5 min t5:a är ju en 2,3 så det är väl lite skillnad där kanske? Men som sagt innan den känns segare och segare ....
av WilkThomas
CarMan skrev:
WilkThomas skrev:
köper en mätare, eller lånare en mätare, eller lämnar in bilen till en verksta som kan göra det åt dig (men ska du lämna den till en verksta så är det bättre att sala om ditt problem, så får verkstan felsöka efter eget huve, dom har ju bilen hoss sig & kan göra an bra bedömning, jag har ju bara det du sagt o gör en tolkning.
Jag ska ringa runt imorgon och kolla pris på en en översyn samt turbotrycks kontroll ska även byta olja i växellådan är det bäst att lämna in den på Bilia eller duger det med tex Cms group Mekonomen eller villken verkstad rekomenderas????

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]