Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rymdrattan
Hej!

Jag skapade ett konto på detta forumet just för att fråga denna frågan.

Min pappas bil gick sönder för ett tag sedan och vare sig jag eller han kan nått nämnvärt om bilar. Bilen startade inte hur som helst (är inte riktigt säkert på ifall en va stendöd eller bara inte kom igång). Nu efter att en mekaniker har felsökt bilen i två veckor eller mer så har han konstaterat att det måste vara en oljepropp i motorn och säger att det skulle kosta mer att lufta ut motorn, ta isär den och ta bort proppen än att köpa en ny-begagnad.

När jag som ingenting kan om bilar får höra detta så låter detta ganska sjukt. Bilen har inte helt ifylld servicebok och mekanikern påstår att det måste ha varit så att oljan inte blivit bytt och avlagringar och annat jox har kloggat igen gångar i motorn.

Det som gör att jag blir fundersam är att borde inte filtret pajjat först och märkts tydligt och om nu motorn är igenkloggad, kan man verkligen inte spola den ren på nått sätt utan att ta isär den (med tanke på att man kan göra det i blodkärl i hjärnan ?:-/ ).

Det är säkert så att det är jag som inte förstår något. Eller?

Tacksam för alla svar!

/Mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Kaxe
Om oljefiltret blir så tätt att det inte släpper igenom olja så öppnas en säkerhetsventil som släpper igenom oljan ofilterad har jag för mej.
av erikeriksson
Hej, vet inte om jag förstår problemet. Det kan ju inte vara så att motorn inte startar för att en oljekanal är igentäppt. Däremot kan ju det leda till något följdfel som förstört motorn, vad har hänt.

Om motorn går att starta kan man kanske prövar att byta olja och filter och fylla på någon motorreggörning och se vad som händer innan man byter motor.
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att svara med den infon. försök att fråga din far lite mer exakt vad som hänt, vad var felet EXAKT när ni lämna in bilen.

jag gissar att ni inte har en olje propp.
Ni har nog en igensatt vevhusventilation, vilket kan kräva olika omfatande jobb beroende på hur mycke som sattigensog.

om det är som värst så måste olja troget ned, insugent bort. m.m. landar i runda slängar på 9000:-
ett motor byta kostar det dubbla + vad motorn kostar
av rymdrattan
Tackar för alla svar men nu har min fader redan hunnit lägga upp en annons på motorn på blocket.

http://www.blocket.se/vi/20813486.htm?ca=18_s&last=1

Jag vet bara att en vacker (och kall) dag så vägrade motorn att starta. Jag noterade vätska på marken någon dag innan den gick sönder helt (i efterhand kanske man skulle kört den direkt till verkstaden om det va en liten fläck under bilen); men det va inte mitt val och den va ändå påväg in för kontroll för att den lät konstigt under färd eller hur det nu va.

Som sagt jag kan inte ett smack om motorer och bilar men är väldigt tacksam för de svar jag fått ändå. Även om jag inte förstår vad som är felet på den så med era svar så känns det som att det inte bara är jag som är korkad iaf. :D

Tackar återigen för alla svar! :-)-)
av Psyko
Så här står det i annonsen på Blocket

Citat :

För den händige,

Jag köpte en S80 utan stämplad servicebok förra sommaren - big misstake!

Det första som gjordes när jag köpte bilen var att byta kamremmen tillsammans med service för 15 000 mil. Nu tre kvarts år senare tappar motorn oljetrycket.

Oljepumpen är bytt men har inte fixat problemet så nu kommer verkstaden att byta ut motorn.

Som jag tolkar den texten är det så att motorn gått utan oljetryck.
Då ser intte jag något annant alternativ än att byta motor så dentroligtvis
tagit stor skada av det inträffade.
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Igensatt vevhusventilation borde skapa ett övertryck i motorn så motoroljan trycks ut andra vägar, tex. ut i luftfiltret, oljestickröret, eller i värre fall trycka ut tätningarna vid vevaxeln. Nån enstaka försummad service borde inte klegga igen motorn.

En liten trevlig anekdot:
Jag hade en gång en Audi 80 som jag lät rulla 14000 mil utan olje/filterbyte. Den kleggade igen, må ni tro. Tryckte ut all olja genom luftburken.Min p-plats blev helt nersolkad så jag tog itu med att fixa bilen. Ventilationen satt i ventilkåpan och där var det ingen rolig syn. Hela kåpan var full av svart kletig bränd olja. Alla slangar som hör till ventilationen var helt igensatta av sörjan. När allt var rengjort och ny olja/filter fixat så vad det dags för att starta motorn, De knackade som värsta dieselstånken från hydraulventiltryckarna och oljetryckslampan lyste illrött. Körde bilen två mil till en verkstad. Konstaterades där att oljepumpen havererat och mecken förvånades att motorn överhuvudtaget höll de två milen dit. Trots denna misshandel så rullade bilen igen ett tag innan den såldes.

Det är svårt att tro att en oljepropp kan uppstå i en modern motor med moderna oljor. Idag är serviceintervaller på 3000mil inte ovanligt. Man brukar kunna få köra ytterligare 5-700 mil innan servicelampan tänds.
Användarvisningsbild
av CarMan
är du säker på att den inte startar?
går den runt på startmotorn?

om den nu startar så tror jag den bara har igensat vevhusventilation, detta gör att man får olja koks i troget, vilket tepperigen silen, så ingen olja kommer till oljepumpen.
kostar som jag sa bara 9000:- att fixa

sen om ni nu köper en motor på skroten, så vill dom ha din gamla motor i pant, annars får ni betala mer för den ni köper.
av olson
CarMan skrev: sen om ni nu köper en motor på skroten, så vill dom ha din gamla motor i pant, annars får ni betala mer för den ni köper.
:shock: Varför det ? har de börjat med bytessystem på motorer?
Användarvisningsbild
av CarMan
olson skrev:
CarMan skrev: sen om ni nu köper en motor på skroten, så vill dom ha din gamla motor i pant, annars får ni betala mer för den ni köper.
:shock: Varför det ? har de börjat med bytessystem på motorer?
nä inte bytes, men dom brukar ge dig ett "bra" pris, om dom får den gammla. då kan dom få pengar för aluminiumet när motorn återvinns, är ju en hel del på en såndär motor.
sen beroende på hur komplet den är så kanske det finns saker man kan sälja löst.

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]