Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasca
Hej!

Har letat igenom forumet men inte hittat något. Fått upp att bakluckan är öppen på displayen. Först glappade det. Bakluckan var stäng 1h, öppen 1h, stängd 1 min, öppen 5 min.... osv... men nu sedan någon månad så är den alltid "öppen". Har hittat här på forumet att det kan vara kabelbrott men vad jag kan se verkar kabeln fungera. Dessutom tror jag att felet uppstod i samband med att jag tvättade bilen. Tänkte om vatten kommit in där det inte borde...

Min fråga är hur jag ska gå vidare? Finns det något sätt att få bilen o tro att bakluckan är stängd? Som det är nu kan jag inte larma bilen... Vet någon vad sensorn som känner av om bakluckan är öppen eller inte sitter o hur mkt det kostar att byta ut en sådan. Det kanske går o göra själv om man är någorlunda händig?

Tacksam för svar! ...O hoppas att jag inte missat någon tråd som redan tagit upp detta.
av Fred
Har du kollat hela kabelhärvan som går via gångjärnet? Det är ju ett väldigt vanligt fel att kablarna där är skadade och det kan ge en massa olika elfel...

Mvh
/Fred
av jonasca
Hej!

Jag har kollat kablarna men det verkar vara helt. Hittade detta svar här på forumet:

av borstarmicke mån 14 jul 2008, 21:37

Om det inte är kabelbrott så kan det vara slitna mikrobrytare i låskistan som inte ger signal att luckan är stängd.

Någon som vet vad det kostar att byta mikrobrytare? Något enkelt sätt att kolla om det är denna som är trasig? ...Så jag inte missat ett kabelbrott.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Gissar att det är en V70N

Plocka loss insidan på bakluckan så ser du låset.
enklast kan vara att lossa hela låset (enkelt) och sedan mäta direkt på kontakten när man lossat kontakten till kablarna.

Gjorde så på min V70N men brytaren funkade och hittade senare avbrott i kablarna vid gångjärnet.

Var bara att skarva ihop kablarna igen (lödning + krympslang + eltape)
Fungerar fortfarande efter 3 år

mvh Roland
av jonasca
Stämmer bra! Det är en V70N. Tack för svar! Jag ska ta och kolla upp detta i helgen! Återkommer...
av jonasca
Hej!

Har för mig att jag sett lite bilder folk lagt upp på när de demonterat bakluckan och bytt låskista... nu kan jag inte hitta dem alls! Finns det någon howto eller liknande för hur man byta låskista baklucka? Vore kanon!
av skum666
hade exakt samma fel på min v70 -02. luckan var stängd men reagerade på att den var öppen hella tiden. vilket gjorde i att larmet kunde hoppa igång lite då och då. visade sig vara ett STD fel från volvo i låset. själv "sensorn" som sitter i låset är tydligen helt gjord i plast och håller inte om man slår igen bakluckan för hårt. vilken man ju gör om sensorn börjar glappa och man inte tror att man stängd ordentligt. jag bytte ut låset nu i måndags och nu funkar det kalas. så prova att ta bort låset och skaka på det. det hörs om sensorn är paj. brukar ligga lite lösa delar i låset då. tror även man kan se själva sensorn när man tagit bort låset. har ej sett det själv utan var en firma som bytte ut låset åt mig.
av sudden68
Vet inte om du fixat felet men jag hade samma problem på min bil.Prova att lossa kontakt stycket som sitter på bak luckan till låset och spruta på lite kontaktspray det hjälpte på min kontakten var full med ärga.
av FetaZde
Har haft samma problem i min V70N. Som Fred sa så var det några av sladdarna som var mitt av vid gångjärnet. De på Bilia sa att det är ett vanligt fel och att det är en mekanisk nötning, då blev jag lite sur och sa att man ska väl kunna öppna luckan hur många gånger som helst utan att den ska gå av. Fick prisuppgift av honom, vilket var lite väl dyrt, men efter många om och men så fick de byta kabelhärvan på garantin.

Men det kan också vara som några skriver att det är microbrytaren i låset som spökar, då måste du byta ut låset.

Lycka till och uppdatera oss andra med info efter att du fått fram vad felet varit :)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]