Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av släpo
Tjena!
Har ca 1500 l grön villaolja kvar i min villatank. Jag kan pumpa ur denna med hjälp av brännaren så att man utnyttjar brännarens filter. Om jag fyller på 5-10 liter grönt i xc70:n i samband med tankning av vanlig diesel, är det något som kan påverka motorn (förutom frysegenskaperna hod dieseln)? Oljan är ca 6 år gammal och oljetanken är besiktad helt utan anmärkning för ca 10 år sedan.
Kan man kanske blanda in 1 dl tvåtaktsolja per tankning för att kompensera ev. sämre kvalitet / smörjegenskaper?

Ja, jag vet att jag är snål, men jag vill gärna bli kvitt oljan i tanken samtidigt som jag får ner bränslekostnaderna på min (ganska törstiga) xc70.... :D
av Psyko
släpo skrev:Tjena!
Har ca 1500 l grön villaolja kvar i min villatank. Jag kan pumpa ur denna med hjälp av brännaren så att man utnyttjar brännarens filter. Om jag fyller på 5-10 liter grönt i xc70:n i samband med tankning av vanlig diesel, är det något som kan påverka motorn (förutom frysegenskaperna hod dieseln)? Oljan är ca 6 år gammal och oljetanken är besiktad helt utan anmärkning för ca 10 år sedan.
Kan man kanske blanda in 1 dl tvåtaktsolja per tankning för att kompensera ev. sämre kvalitet / smörjegenskaper?

Ja, jag vet att jag är snål, men jag vill gärna bli kvitt oljan i tanken samtidigt som jag får ner bränslekostnaderna på min (ganska törstiga) xc70.... :D

Dumsnålt = riskera haveri på en Högtryckspump à ca 15 000:- + byte,
spridarna ligger väl på ett par tusen styck + byte samtliga högtrycksrör
à 2000:- .

Näe, sälj skiten till någon som vill ha villaolja.
av v70diesel06
Intressant fråga!Tror inte att det är så lätt att säga som "psyko",att det inte går.Vore kul och höra från någon med seriösa kunskaper i ämnet,Brännoljan är absolut inte av dålig kvalitet.Vet en bonde i höstas som fick slut på diesel mitt i skörden,en söndag.Han körde skördetröskan(Ny NEW HOLLAND 1,8 miljon) i två dagar,gick klockrent.tror inte dom motorerna är av enklare teknik än våra.Har själv ca 600l i villa tanken som ska köras upp.
Användarvisningsbild
av isak
inga som helst problem. (mer än skattedelen) desutom är bilen utrustad med filter. snarare en fördel då den där oljan är fetare.
dagens diesel borde inte få kallas diesel. snarare någon korsn med rme ca 8%, energiinehållet har konstant sjunkit sista 30 åren desutom har sverige europas sämsta diesel mk1 mot övriga som kör eurodieseln. ett 64 tons ekipage drar upp till 0,7-1,0 lit mindre det är upp mot 20% med nämda kvalitet. miljönissarna har vi att tacka för det.
isak.
av Psyko
v70diesel06 skrev:Intressant fråga!Tror inte att det är så lätt att säga som "psyko",att det inte går.Vore kul och höra från någon med seriösa kunskaper i ämnet,Brännoljan är absolut inte av dålig kvalitet.Vet en bonde i höstas som fick slut på diesel mitt i skörden,en söndag.Han körde skördetröskan(Ny NEW HOLLAND 1,8 miljon) i två dagar,gick klockrent.tror inte dom motorerna är av enklare teknik än våra.Har själv ca 600l i villa tanken som ska köras upp.
OBS !!! Jag skrev inte att det inte går ............

Jag skrev att man riskerar.........
Eftersom oljan stått i en tank i 6 år finns det risk att
det finns slam o vatten i oljan. Det vill man inte ha i tanken på bilen
och högtryckspumpen osv. Har varit med om flertalet som kört på dålig diesel
som fått problem med skit i tanken,filtret osv. Det behövs inte mycket problem
för att det inte ska vara värt det :roll:
Användarvisningsbild
av isak
den där släpo verkade ju inte ha tummen mitt i handen precis tror han klarar de där problemen.
isak
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]