Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjena Mors alla!
Jo det är så här att jag eventuellt tänkt montera en sänkningsats på min v70n 2,4t.
Men jag har en lite undran. Behöver man byta stötdämpare också när man monterar sänkningsfjädrar eller klarar orginalstötarna detta?
Fädrarna sänker ungefär 40mm.

Tacksam för svar.

hej hopp på er!
av S.t.r.a.n.D
Nej, du behöver inte byta dämpare. Men kör du mycket efter dåliga vägar eller kör hårt med bilen så är det ju att rekommendera att byta. Men som sagt, det är inte nödvändigt.
av Travolta
Även jag går i tankarna på att sänka bilen till våren. Hur stor skillnad är det på olika märken? Vad bör jag räkna med för kostnader för fyra nya dämpare och fjädrar? Vad jag har läst mig till så är det även så att min fjädersäten är de som knakar och har sig, så även dessa ska väl bytas. Vad är bra, vad är skit? Vad är dyrt, vad är billigt? (Jag har nivåreglering)
av Travolta
Xioz skrev:köp GE satsen 4000kr med dämpare & fjädrar, sen köp lagret längst up till fram fjädrarna.. så slipper du knakandes
Gick in och kollade på din garagetlänk, fin bil! Vad heter det jag ska byta (som knakar)? Hur blir det med nivåregleringen, försvinner iom de nya dämparna? Någon mer än jag som upplever originaluppsättningen i bak som väldigt "sladdrig" i höga farter?
Användarvisningsbild
av Xioz
Travolta skrev:
Xioz skrev:köp GE satsen 4000kr med dämpare & fjädrar, sen köp lagret längst up till fram fjädrarna.. så slipper du knakandes
Gick in och kollade på din garagetlänk, fin bil! Vad heter det jag ska byta (som knakar)? Hur blir det med nivåregleringen, försvinner iom de nya dämparna? Någon mer än jag som upplever originaluppsättningen i bak som väldigt "sladdrig" i höga farter?

ne ofta om den klonkar och knakar när du kör i gupp och dyligt så är det det över fjäderlagret som är slut. byt även gummigrejjorna upptill och nedtil om de ser slitna ut. Sen är det inga problem o byta med nivåreglering om du köper 55/40 satse på GE. Du ska ha med dämpare & fjädrar och byter ut dina befintliga.
av mille08
Xioz skrev:
Travolta skrev:

ne ofta om den klonkar och knakar när du kör i gupp och dyligt så är det det över fjäderlagret som är slut. byt även gummigrejjorna upptill och nedtil om de ser slitna ut. Sen är det inga problem o byta med nivåreglering om du köper 55/40 satse på GE. Du ska ha med dämpare & fjädrar och byter ut dina befintliga.
tja

Tänkte kolla med dig. Har en v70N AWD 01:a som jag funderar på sänka. Funderar på det sänknings systemet du har. vad kostar det? vart finns det att köpa? vad kostar det att montera? såg även att du har 19" på bilen. tar inte dessa i bilen när du svänger eller åker på farthinder mm.
tacksam för svar.
dum fr¨ga,men hur vet man om man har automatisk nivåreglering? :oops:

MVH Mille
Användarvisningsbild
av Xioz
hej

4000kr på GE motorsport med dämpare & fjädrar har 55/40 sänkningen. Vad det kostar beror på allt från 0-3000kr fråga runt eller gör det själv! 19" funkar fint även 20" Ha ratt stoppar de svarta så slipper du att de tar i plasten inne i hjulhusen. Man behöver inte ratta fult heller. inga problem med 235-35-19

om du har auto reglering synns det på bakdämparna de e mkt grövre än vanliga
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]