Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bekant ska sälja sin s60 awd geartronic -04 uttagen 2003-10 och köpa en 320d. Bilen har gått långt, 20300 mil lugna pendlarmil, Har mest körts långa sträckor i tjänst sen ny, 20-100 mil åt gången 3-4 dagar i veckan. Har provkört bilen och personligen tycker jag den går som om den vore ny. Växlar mjukt å fint på alla växlar och finns inte en antydan till klonk eller vibrationer.

Vad tycker panelen, är 70k ett bra pris för en sådan trots miltalet? Bilen är mkt välutrustad med buisness och buisness +, utöver detta finns telefon, sportläderstolar, 17 tumshjul, vinge, adaptiv styrservo, larm,antisladd, träratt, löstagbar dragkrok, mvg och nya extraljus. Bilen är också nyservad och nybes när jag köper bilen. Fin å hel i kaross, endast handtvättad. Det jag vet är bytt på bilen är bromsskivor fram samt ett av xenonljusen.

Bromskivorna bak börjar sjunga på sista versen. Hur ser detta arbete ut? Jag har ju inte tummen mitt i handen och har bytt bromsskivor på x antal av mina bilar, men mest tyska bilar som BMW och Audi. Är konstruktionen ungefär lika? isåfall borde jag inte ha några problem att fixa detta själv så att utgiften blir minimal
Spontant låter det som ett utmärkt köp, framförallt eftersom du känner till historiken.

Bakbromsarna torde dela utseende med de flesta andra bilar. Viss skillnad kanske pga fyrhjulsdriften dock men det borde inte vara så farligt.
Jo, att man känner till historiken gör en hel del. Jag VET att bilen körts lugnt och aldrig ens varit med om en parkeringsskada. Men man är ju svensk, automatiskt ryggar man tillbaka lite när det står 20k+ på mätaren. I mitt undermedvetna inser jag dock att bilen troligen är i minst lika bra skick som en liknande med 8kmil och som endast gått några km per dag i stockholmstrafiken

Hur står automatlådan pall mot en BSR-chippning? Visserligen räcker motorn till i lägre hastigheter men i omkörningar 100+ så fattades de lite kraft för min smak.
hej.
du behöver inte vara rädd för milen,du vet ju hur den är servad.gör ett oljebyte i lådan. ska inte bytas enl-volvo, MEN taxi och yrkesbilar byter var 7000e mil kamrem mm. priset verkar ju inte fel, även om det kommer att sjunka betydligt framöver.
lycka till isak
Låter som ett väldigt bra pris. Köp!
När är xenonlampan bytt? Kan behöva byta den andra så att det blir samma färgtemp/ljus. Fast det kanske inte märks nån skillnad?
BSR vs. automat kan jag inte svara på till 100% men är det inte samma låda som till R-modellen? Isf borde det ju inte vara något problem..Kostar ca: 6000:-

Byte av växellådsolja är ju alltid tryggt och kostar ca: 1000:- om du görét själv, inkl. "spolning".
Skivorna + belägg bak vet jag inte vad det kostar men 4000:- som riktpris?

Sen skulle jag kosta på en underredsbehandling a´la Noxudol för 4000:- &
Ditecbehandling för lacken ca: 4000:-

Fick du med 8 fälgar/däck så du slipper inhandla nya sommarsulor?

Då lär du ha en kanonbil för totalt ca: 90000:- att njuta av länge!

M V H
---< Matzen
Spola lådan före chippning, det rekommenderas av Autotech. Tyvärr är volvos automatlådor inga evighetsmaskiner...men använder man den ökade effekten vettigt så är det nog inga problem. 2.4/2.5T:n blir riktigt mkt roligare med lite chippning!

Låter som mkt bil för pengarna, handla på bara!
tdeimos skrev: Hur står automatlådan pall mot en BSR-chippning? Visserligen räcker motorn till i lägre hastigheter men i omkörningar 100+ så fattades de lite kraft för min smak.
Har precis BSR trimmat min 2.4T 03 Automat och den går som ett skållat troll. Ligger jag på 100plus och stämplar så händer det grejjer kan jag lova. inga problem alls vad gäller omkörningar dvs. I och med att du verkar vara missnöjd med kraften som du tycker verkar saknas.. kan vara så att just den bilen du testade med BSR trim går bättre ifall du använder 98 oktan istället för 95 oktan.. Jag kör med 95 i tanken nu men ska testa vidare med 98 oktan då det ska tankas.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]