Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Då har även jag drabbats av bilproblem. Märkte med på en gång att AWD:n inte fungerade då dom "300 ystra" spann loss direkt.

Parkerade hemma i garaget och lyfte upp bilen. Konstaterade snabbt att felet med största sannolikhet satt i vinkelväxeln.

Läste massor om detta problem på nätet. Blev väl något klokare, men det verkade inte som någon hemmaskruvare eller mek delat med sig av erfarenheterna.

Skam den som ger sig. Nu är vinkelväxeln nerplockad, och den berömda hylsan med dess splines var inte i alltför vackert skick. Dock sitter den förbannade hylsan fast på utgående axeln från växellådan. Så nu ska en väl anpassad avdragare ordnas och hylsdj----n ska få sig en match framåt kvällen. (Har knackat och bankat, men vill inte använda alltför grovt våld på grejorna)

En annan sak som jag dock reagerade på var att växellådsoljan (manuell låda) var kolsvart. Den luktade inte bränt eller något annat skumt.

Efter 4 timmar i garaget så förstår jag varför det kostar 7 000 i arbetskostnad på Volvoverkstaden.

Återkommer när delar inköpts och arbetet kommit vidare.

Någon väl insatt i problemet får gärna komma med goda råd.
Användarvisningsbild
av camaro69
:evil: Den förbannade hylsan sitter som djävulen :evil: :-(O)

:evil: Efter rengöring kunde konstateras att splinesen i vinkelväxeln inte heller var kuranta.
Så nu är en ny vinkelväxel beställd. Åhhhhh, vad billigt. :evil:

Kämpande med hylsan i 20 minuter. Sen ruttnade jag.

Tar nya friska tag i morgon.
Användarvisningsbild
av gooose
Ang hylsan

<om du kollar in i hylsan så sitter det en lås ring invändigt oftast är det ett litet mellan rum mellan lås ringen och axeln den sitter på spruta in rost lösnings medel om du ej redan gjort detta och vänta en stund tex läge för kaffe eller liknande

Och sedan drar du till/slår/ bankar hylsan in mot lådan så att den Släpper sitt fast rostade grepp i axeln Ev kan detta moment upprepas ett antal ggr Greppa sedan kanten på hylsan med en riktigt stor polygrip försök att vicka på hylsan och se om den följer med ut något gör den ej detta kan det behövas en 3dje arm som samtidigt som du klämmer åt hårt med polygripen så bankar man på polygripen så att man slår ut den(hylsan) från lådan När den rört sig lite utåt mer rost lösnings medel banka sedan in hylsan igen och upprepa detta tills den lossnat

Detta har fungerat för mig alla ggr jag bytt dessa hylsor Tror det är runt 10-12 st som suttit fast resten har lossnat enklare
Är inte fel att lägga ett tunt lager med fett invändigt i hylsans splines när den åter monteras detta fett gör framför allt att hylsan inte rostar fast i axeln igen men det tar även upp ev glapp som finnes i splinesen detta kan ev orsaka ljud vid gas släpp/ pådrag liknande det ljud som kommer från drivaxlarna

En Varning bara se till att inget fett kommer in i växellådan lägg inget den inre sista centimetern på hylsan mao den del som kommer längst in i lådan

//Goose
Användarvisningsbild
av camaro69
Tack för tipsen. Kastar mig över bilskrället i morgon.
Användarvisningsbild
av wissel
camaro69 skrev:Tack för tipsen. Kastar mig över bilskrället i morgon.
Hallå Camaro, har du försvunnit IN I vinkelväxeln :?: :-)-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Den förbannade hylsan från "den varma underjorden där Hin Håle skyfflar" sitter som berget.

Lyssnade på goose goda råd men envisa hylsan vill som sagt inte släppa. Nu återstår snart bara grovt våld, induktionsvärmare, eller svetsa fast något på hylsan och sedan använda en glidhammare.

Men den ska få en omgång imorgon. Ny vinkelväxel ligger hemma på garagegolvet. Nu ska resten av småplocket av reservdelar hämtas från Volvo under morgondagen.
av borstarmicke
Har läst på swedespeed om hylsor som rensat rent splinesen på utgående axeln från lådan, dyrt med en utbyteslåda....håller tummarna för dig att allt går bra!
Undrar förresten vilken Castrololja du använder till din bil?
Användarvisningsbild
av camaro69
Om den rensat rent på axeln borde den inte sitta fast så in i he---e.
Man får väl inte rätta kraften i armarna genom att ligga på ett garagegolv. Tur att golvvärmen fungerar i alla fall.
Får även gå till gymet för att få lite kraft i armarna, eller köra tunga sänglyft.
Men ikväll ska den bort. :lol:

Någon ny växellåda tänker jag inte köpa. Då lägger jag hellre pussel i garaget. :wink:
av staffann
Vi var tvungna att byta en sådan hylsa en gång och den satt som berget. Vi var tvungna att borra hål i den för att kunna dra med tillräcklig kraft för att få ut den.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad säger ni.

Vore det inte ett bra tips till alla som har splineshylsor som inte har rostat fast eller fått spinsen rasade ännu att lyfta upp bilen och spruta hylsan full med saltvatten-fast fett.

Då kanske man slipper problem, kanske kommer hylsan att hålla bilen ut då.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]