Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tisdag
Hejsan !! en fråga, vad kostar en uppgradering av TCM = växellådsstyrenhetena på verkstaden till xc70-01automat //Nicke :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
En uppgradering till en styrenhet brukar ligga på 120-140:-, men en total kostar 312:-
Om det finns nyare mjukvara till mer än två styrenheter lönar det sig alltså att göra en "Total uppgradering CAN".

Detta är priset på mjukvaran, arbetet kommer till. Och timdebiteringen skiljer en hel del mellan verkstäder så det kan vi inte svara på här.
av mille08
Sparkz skrev:En uppgradering till en styrenhet brukar ligga på 120-140:-, men en total kostar 312:-
Om det finns nyare mjukvara till mer än två styrenheter lönar det sig alltså att göra en "Total uppgradering CAN".

Detta är priset på mjukvaran, arbetet kommer till. Och timdebiteringen skiljer en hel del mellan verkstäder så det kan vi inte svara på här.

Har en V70N Awd 01 som jag ska uppdatera i lådan pga lite seg växlingar mm. Verkstaden som ska göra det ska även spola rent lådan och byta olja plus nollställa någon grej som jag inte kommer ihåg vad den heter. Men fick även INKL i priset att dom ska uppdatera resterande styrenheter/programenheter mot nyare. Är detta klokt om allt ändå fungerar i bilen eller är det bara bra att ha dom senaste styrenheterna och programenheterna i bilen.

MVH Mille
Användarvisningsbild
av Tisdag
Hej Mille!det räcker med tcm uppgradering.om bilen går bra för övrigt//Nicke
Användarvisningsbild
av andreas 80
Fast mycket av det som uppgraderas kanske man inte heller märker av, det finns ju kanske småfix till både ecc, motorstyrenheten och massa andra saker som blir bättre än tidigare.

Det kanske funkar bra nu, men det kan bli ännu bättre. Kanske finns det en fix till ECM som passar bättre ihop med din nya TCM mjukvara.

Jag tycker du kan köra på en total uppgradering, priset skiljer ju inte mycket.
av borstarmicke
Det är adaptionen de skall nollställa, mjukvaran som anpassar växlingarna efter ditt körsätt.
De nollar den eftersom lådan med ny fräsch olja får andra förhållanden att arbeta under. Ibland kan lådan kännas riktigt skum i början när adaptionen är nollad...

Sen skulle de på volvo som bestämt att oljan i automatlådorna på v70 o v70n inte behöver bytas när bilen bara används för privat bruk rådbråkas...
De har tjänat mkt pengar på utbyteslådor, den saken är klar...

Nu med V70II har byte av olja i automatlådan äntligen kommit med i serviceboken.

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]