Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocco
Hej!

Har problem med Spolarfunktion för framruta/lysen samt Bakruta.

- Säkring 10 (spolarpump bakruta) Trasig
- Säkring 16 (Spolarpump Framruta/lysen) Hel

Säkring 10 går så fort jag försöker spola bakrutan, torkararmen fungerar som den ska.
Vart sitter spolarmotorn för Bakrutan?

Vid spolning framruta/lyktor sker ingenting, kan inte höra något ljud från pump(svårt att höra då det väsnas om lykttorkarna), misstänker att denna är trasig.

Någon som vet om det går att byta Spolarpumpen som sitter i hopp med Spolarvätskebehållaren utan att lossa "fronten"?

Tacksam för alla idéer och förslag.
Användarvisningsbild
av Tisdag
jocco skrev:Hej!

Har problem med Spolarfunktion för framruta/lysen samt Bakruta.

- Säkring 10 (spolarpump bakruta) Trasig
- Säkring 16 (Spolarpump Framruta/lysen) Hel

Säkring 10 går så fort jag försöker spola bakrutan, torkararmen fungerar som den ska.
Vart sitter spolarmotorn för Bakrutan?

Vid spolning framruta/lyktor sker ingenting, kan inte höra något ljud från pump(svårt att höra då det väsnas om lykttorkarna), misstänker att denna är trasig.

Någon som vet om det går att byta Spolarpumpen som sitter i hopp med Spolarvätskebehållaren utan att lossa "fronten"?Hejsan !! Du kan prova att knacka på reläerna vid säkringsboxen vid motorn.haft samma problem.jag knackade och sen funkade det.//Nicke

Tacksam för alla idéer och förslag.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, på en V70 har du två pumpar en för framrutan och lyktorna och en för bakrutan, så dessa två går som satgt på olika säkringar, hur vida du måste ta bort fronten vet jag inte, kanske kanske går att komma åt under, men plockar du bort hela fronten så kommer du åt bägge motorerna utan några som hellst bekymmer..

Då inte själva spolar pumpen har någon ventil så kommer det att rinna vatten hela tiden ur själva pumpenheten när du plockar bort slangen, vilket kanske inte är så roligt om man ligger/står under bilen och blir duchad med spolarvätska, en ny pump på skroten bör ligga på ca 200-250:- på skroten räkna med det dubbla på volvo.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du kollat kablaget som går nääära gångjärnet till luckan/skuffen ? Vanligt att någon kabel där kläms och det blir förstås kortis där . Så skulle jag börja :)
:-)-)
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har just bytt pumpen på min V70 2004.Det finns bara 1 pump för fram-och baksida (som också är den vanligaste).Det är mycket lätt att byta, priset var 400 DKR i Mekonomen.Det är inte en bra idé att köpa en begagnad,måste bytas ofta :wink:
Det finns 1 skruv på varje skärm och 2 skruvar bakom listorne foran.
och 'clips' under motorhuven (tryck i mitten)
Användarvisningsbild
av jimDK
ahhh, två säkringar, he he :)
Der er ström i två trådar, for at tvätta bakåt och framåt. Kanske säkringar är förberett för en andra pumpen modell också (en annan årgång).
Pumpen kan pumpa två vägar. Det är undertryck i slangarna fram när pumpen givar bakåt och vice versa.
av jocco
Hallå igen..

Försökte få ett vettigt svar av min lokala *ilia butik men svaret var inte direkt övertygande men de var till slut inne på samma linje som jimDK beskriver.

Har bytt spolarpumpen men har inte haft möjlighet att testa bakrutespolningen ännu, fram funkar utmärkt.

För övrigt lossade jag fronten men lät den hänga kvar med tillräckligt utrymme på höger sida (där spolarbehållaren sitter) så att det gick att komma åt pumpen. Passade även på att kolla backventilen till lyktspolarna.

Tack för all svar!

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

Xc60 Recharge uppgradering

De uppdaterade modellerna har 350hk (T6) eller 455[…]