Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddeM
Har fått ett konstigt ljud i framvagnen när jag svänger åt höger. Det liksom visslar/sjunger eller liknande. Det är enbart när jag svänger åt höger, just nu!Tacksam för tips
av Fred
Slitna hjullager brukar ge missljud vid sväng. Vilken sida som är dålig vid högersväng är jag osäker på men det kan säkert någon annan upplysa om! :D Om jag ska gissa så är det vänster... 8)

Mvh
/Fred
av andersuw
Håller helt med Fred. Både ljudbeskrivningen och det faktum att ljudet beror av hur hjulen står stämmer bra med de typiska symptomen för hjullagerfel. Vilket av framhjulslagren det är fel på är svårare att säga. Enklaste sättet är att svänga in till en bra verkstad och be dem kolla detta (man bör hissa upp bilen och sedan lyssna/mäta).

Mvh,

Anders
Användarvisningsbild
av B4B
Som regel är det att vid missljud vid högersväng det vänstra hjullagret fram som är trasigt.
Och således högerhjullager fram vid vänstersväng.
av Fred
B4B skrev:Som regel är det att vid missljud vid högersväng det vänstra hjullagret fram som är trasigt.
Och således högerhjullager fram vid vänstersväng.
Ah! Då gick min chansning hem!! :D

Nåja, jag hade samm problem med min förra bil, en SAAB 900, och jag hade något litet minne om att det var motstående sida det handlade om... 8)

Mvh
/Fred
av Fred
mille08 skrev:är det hjullagrena när det visslar/viner när man saktar in med bilen även? :oops:
Det låter mer som om det vore bromsarna...är det när du bromsar?

Mvh
/Fred
av mille08
Fred skrev:
mille08 skrev:är det hjullagrena när det visslar/viner när man saktar in med bilen även? :oops:

Mvh
/Fred
nej det är när man gasar och så kommer man mot ett rödljus exempelvis så släppar man på gasen inte bromsa eller något bara låter bilen glida,
av volvos60t5
mille08 skrev:
Fred skrev:

Mvh
/Fred
nej det är när man gasar och så kommer man mot ett rödljus exempelvis så släppar man på gasen inte bromsa eller något bara låter bilen glida,
Jag har haft nästan samma problem på min s60 02 t5 men mest när jag svängde så jag kollade på servo oljan den var tom hehe kolla på detta om du har servo olja;)

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]