Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska köpa min första bil och såklart en volvo. :) Jag har hittat en S60 -06:a med 2,5T motor och paket Momentum. Den har Performance paketet nu men jag vill ha minst HP-paketet. Som svar hos försäljaren fick jag det här: Vi kan montera in förstärkare på 4*50 watt till en kostnad av 4.100 kronor! Då saknas det 8 High Preformance- högtalare, då blir det för dyrt cirka 8.000. Är det värt att lägga ut dom extra slantarna på en bil som kostar 140k eller ska jag fortsätta leta efter en som redan har bättre paket för samma pris? Den har gått 4827 mil. Tack på förhand.
Jadu, det är en fråga du måste ta ställning till själv. Det är mycket dyrt att byta och uppdatera ljudsystemet. Ska köpas stereo, slutsteg, högtalare och en massa kablar. Och mjukvara behöver du också till stereo och steg.

När jag letade bil så hade jag några saker som var måsten, och en av sakerna var Premium Sound. Jag vill ha det bästa ljludet och visste att det var väldigt dyrt att köpa till.

Som sagt, tycker du att denna bilen är superfin och är beredd att lägga de extra pengarna på ljudet så köp. Annars kanske det är en ide att vänta och kolla om det dyker upp mer bilar. Om inte denna bilen har någon speciell och ovanlig utrustning.

Vilken stereo sitter det i bilen??
Om det är Performance Sound borde det sitta minsta stereo och till den går det inte att montera slutsteg. Så var det iaf på tidiga S60, kanske ändrat till -06.
Har du prutat mycket på bilen? Skulle du inte kunna försöka få med ljudpaketet du vill ha i priset? eller en del av det kanske?

I dessa tider vill väl bilhandlarna bli av med bilarna, så det kanske inte är omöjligt?

Lycka till med ditt bilköp iallafall...........
Då skippar jag den. Letar vidare. Det jag vill ha är S60, S40, S80 eller v50 för cirka 140-150k. Jag sitter alltid och lyssnar på musik i bilen så HP-Premium paketen är att föredra, jag har inte lyssnat på någon utav dem. Är 170hk helt okej eller känns det trögt?
Jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker att det är mycket viktigt med bra ljud i bilen. Och Volvo har riktigt bra ljud orginal så Premium Sound var ett måste, för mig. Det går ju att köpa till 3-parts högtalare och steg. Men orginal är alltid orginal :)

Angående motorval, vad har du kört tidigare?? Vad vill du ha/är i behov av?? Jämfört med en 240GL -81 så kommer du tycka den trycker på bra. Och den är mycket trevlig att köra. Har du kört en T5a eller liknande så kommer du märka att det saknas nått när du trycker ner gasen.
Som sagt, även detta är personligt, vad du vill ha m.m. Jag vill inte sitta och säga att du måste köpa en T5a om du inte vill ha det. Försäkring, förbrukning m.m. stiger ju som oftast med det.
Kan ingenting om bilar eller teknik så att knepa och knåpa själv blir isåfall en utmaning. :) Vet någon vad det är för ljudpaket i volvo s40 summum -06 för det hittar jag inte på http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... dcars.aspx ? Tack för svaren också. :)

Det jag kör nu är en 240Gl -88 så det blir nog en stor skillnad vad jag än köper. :wink: Min bror har en c70 T5 och den drar på rejält och föräldrarna har en saab 95:an 2.3t(185hk) och den tycker jag också drar iväg bra. Jag är nog mer ute efter utrustning, det ska vara komfortabelt. Mitt tidigare mål var runt 200hk men känner att 170 kan fungera också för att få lite mer utrustning för pengarna. Fast jag har inte provkört någon än.
Komfortabelt kommer det vara oavsett. :D En chippad 170hk går riktigt bra faktiskt (188hk) för att rulla utan turbo.

Ut och provkör olika modeller är ett tips. Då känner du skillnad i allt. Du kan ju göra en fuling och "provköra" bilar med olika ljudsystem (om det har några inne) för att höra skillnaden.
Ska kanske ut på tisdag och provsitta, klämma och provköra de olika modellerna. Fast jag gillar inte det där med att chippa riktigt, gillar orginal. Vi får se vad som händer. :)

Det svåra om man letar är ju att veta vilken ljudanläggning det är. Det står oftast bara stereo.
Ingen fara med det. PPC från BSR är ju riktigt smidigt, då kan du sätt in och ta ur "trimmet" när du vill och hur många gånger du vill. Min bil har gått 6000mil med det och inget negativt än så länge.

Fråga säljaren, det måste han veta. Annars kan han ta reda på det.

Som riktmärke, på -05 och nyare:
Performande Sound = HU-650
High Performance Sound = HU-650 eller HU-850
Premium Sound = HU-850

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]