Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nollan
Eftersom man nu är i behov av en stor bil har jag kollat runt på skoda, saab, peugeot, citroen och funderat på ford (det är väl nästan samma som volvo idag?) och alfa romeo (som jag köpt om ekonomin tillåtit). I vilket fall känns det faktiskt som att en volvo är trevligast och känns tryggast så det får väl bli en sådan.
Modellen jag funderar på är en som äldst -04a, och minst 170hk. Nu har jag bara åkt i en saab med lågtrycksturbo, men personligen uppfattar jag det som en "trist" normal sugmotor, ingen riktig turbokick med enorm vridmomentsökning runt 2-3000varv. Är volvons 2.5T (eller är det 2.4T?) samma karaktär som saaben? T5an, är det mer en turbomotor i det avseendet eller är den också väldigt snäll? Tyärr lite knepigt att hitta T5or, så jag vet inte om man kanske skall nöja sig med en 170hk sugmotor, så stor skillnad kan det inte vara jämfört med lätttryckaren?
Nästa fråga är då hur milen står sig, själv vill jag gärna inte köpa något som gått längre än 4000mil, men de är dyra och få. Är det några som helst problem att leta upp mot 10 000mil, eller vad börjar ge sig i en volvo då? Mer slitet i de motorstarka exemplaren? Pratade med en försäljare på Bilia som sa att de fixade problemen med svaga länkarmar 2004, stämmer det eller kommer man att bli en hejare på att byta länkarmar som volvoägare?
Musikanlägningen, går det att själv byta ut och stoppa in slutsteg m.m. enkelt, mao, finns det uttag för sådant i den integrerade strereon? En del skriver HU605 som stereo (?), det säger inte mig något, vad är det? Nu har jag visserligen inte världens bästa stereo i bilen, men i en del av de jag provkört har säljaren sagt att "jo, det här paketet kostar ju ändå 6000 och låter väldigt bra för de pengarna" men personligen är det inte riktigt i linje med det jag vill ha. Skulle gärna kunna flytta över slutsteg och högtalare som jag redan har.

Hoppas det finns lite svar, och många av de här frågorna är säkert redan besvarade men jag har inte lyckats hitta genom sökfunktionen, lite dålig på den och det blir så många poster att skumma igenom för att se om de är relevanta.

Fler frågor kommer säkert.
Stor skillnad mellan 170hk och lättrycksturbon, tycker att sugmotorn är seg och den kräver rejält med varv för att börja leva, medan 2.5t är hyfsat vridstark med bra prestanda om du vill gasa, dessutom kan du få nästintill T5 prestanda via TME, BSR lr Autotech för en anständig peng.

Har haft en chippad -98 2.5t med 235hk o bytte den mot en -02 T5, T5:an gick bättre men ingen jätteskillnad...

När det gäller stereo så försök hitta en utrustad med lägst high-performance nivån, stort kliv från performance som är lägsta nivån, uppgraderade högtalare samt ett extra slutsteg...volvos egen sub skall du ha om du gillar lite extra tryck i basen, lyfter ljudet rejält.
Dock är premium sound "värstingen" med högtalare från Dynaudio, låter riktigt bra, har det själv i min -04:a + subben, kan rekommendera helhjärtat!

Annars finns det adapterkablage hos backes ljudbygg så att du kan koppla in eget slutsteg om det finns sådan utgång på huvudenheten.
Har själv en HU805 med integrerad cd-växlare i, ganska smidigt.

Lycka till med sökandet
Hej och välkommen hit,
Nu har jag inte kört alla motorvarianter, men det absolut bästa är förstås att du provkör de olika motorerna. Alla har ju olika referenser. Vilka motorer har du kört hittills?
10k mil ska inte behöva vara några problem, inte alls.
Till MY05 kom en facelift med klarglas exteriört och en del interiört också, har du siktat in dig på något maxpris?
funderat på ford (det är väl nästan samma som volvo idag?)
Ingen bra mening att börja med på detta forum :lol: ;-//

MVH
av Bamse
Jag är nog lika nollad, men slog slutligen till på en V70 efter flera års bryderier. Hittade en 07'a som gått nästan 9000 mil och den upplever jag som nästan ny, både körmässigt och det visuella skicket. Slitage är någonting som Volvo verkar bemästra ganska bra tydligen.

Dessutom sitter jag nu med en 2,4D istället för en bensinare - jag trodde i min enfald att dieslarna skulle vara tråkiga att köra - Ojojoj vad fel jag hade. Det är faktiskt en kanonskön dieselturbomotor med enorm råstyrka som man kör hyggligt snålt med - även med automat. Jag snittar på 0,65 blandad körning (senaste veckan). Tyvärr straffas man för att man kör snålt och får betala drygt 6500 kr per år (ung 3000 extra jmf med bensinaren). Men kör du en bit över tvåtusen mil så kan du nog räkna med lägre totalkostnad per år.
av Nollan
halmstaden skrev:Hej och välkommen hit,
Nu har jag inte kört alla motorvarianter, men det absolut bästa är förstås att du provkör de olika motorerna. Alla har ju olika referenser. Vilka motorer har du kört hittills?
10k mil ska inte behöva vara några problem, inte alls.
Till MY05 kom en facelift med klarglas exteriört och en del interiört också, har du siktat in dig på något maxpris?
funderat på ford (det är väl nästan samma som volvo idag?)
Ingen bra mening att börja med på detta forum :lol: ;-//

MVH
Retas lite bara, men ett uns av fråga finns dock; hur mycket "Ford" blandades in i volvon runt 04-07? Påverkade det kvaliten på något sätt så man kanske skall fundera på en lite äldre volvo från tiden innan Ford gick in som ägare? Menade verkligen inget illa så folk inte tar illa upp. :)

De T5or jag sett ligger upp mot 170', har väl tänkt mig ca 150' annars men det är ju helt beroende på skick och vad man hittar.
Den enda större volvon jag kört är en V50 med AWD, ingen aning vad det var för motor i den? 210hk 2.5T? Tyvärr automat, så där upptäckte man vad jag hela tiden trott: Växelspaken är halva nöjet :D Det var ju inga problem att komma upp i farter snabbt, men uppfattade det inte som om det var någon "jättespark till turbo" i den. Med tanke på hur snabbt man vänjer sig vid motoreffekt funderade jag på om inte en vanlig sugmotor är tillräckligt, kändes som om den turbomotorn ändå beter sig som en sugis.

Vad har de olika stereopaketen för innehåll och benämning? Helt ny på hela volvos modellbenämningar m.m.
av MrCash
Hej!
Jag kör just nu en V70 140hk -05 som gått 15000 mil. Jag köpte den av ett företag som haft bilen som tjänstebil. Bilen har rullat landsväg i tre år. Så mitt råd är: Stirra dig inte blind på miltalet! Hellre 15000 landsvägsmil än 4000 stadsmil! Det är min åsikt allafall. (om någon tycker annorlunda, säg gärna till.)
Ett annat råd: Jag hade tidigare en V70 R -04. OK, den var bra vid omkörningar. Men helt ärligt, vill du ha en bil med prestanda så ska du inte köra Volvo! Och detta är sagt av en trogen Volvoägare! (så påhoppare behöver inte göra sig besvär.)
Lycka till, och hoppas du hittar något som faller dig i smaken.
Håller med föregående inlägg... miltalet är inte alls så viktigt på en V70 ....(speciellt inte en diesel).
Det är ju därför det är så lätt för droskägarna att kränga sina bilar efter 3 år med 20-30k mil på mätaren då Volvos (V70´s) styrka är att slitaget knappt syns inne i bilen...till skillnad mot många andra märken. Finns ett skäl till varför majoriteten av droskägare i Gbg (vet ej resten landet) köper just V70.
Användarvisningsbild
av isak
hej.
håller helt med bamse i tid- inlägg. hade en 850/170hk manuell, d5an aut, trodde jag skulle bli seg? vridet tar lätt ut automaten.(kan väl inte jämföras med en amg 63 förstås) bra skött behöver du inte vara rädd för milen.min är fd taxi landsort är på väg mot 50 000 behöver ny låda framöver alldrig bytt.är inte mycket att bråka om tycker jag. har fått ett bättre förarsäte annars fin i förhållande till milen.
lycka till med letandet.
isak.
av Nollan
Idag kör jag bara knappt 2000mil om året, men jag gissar att man kanske kommer att dels flytta lite längre från jobbet (hus i stockholm=tokdyrt eller långa resor till jobbet) och dessutom kanske det blir mer bilfärder framöver. Går break-even runt 2000mil med en diesel? Någon som har lite insikt/koll på hur tongångarna går i regeringen ang skatter m.m. på diesel i det här landet? Tyckte bara att en turbodiesel inte verkade vara så mycket mindre törstig än en bensinare.
av Bamse
Nu har jag pressat min stackars v70 (bättre begagnad 2,4D diesel) i stadstrafik en vecka och kommit upp i 0,75 L/milen, det ser jag som ett stort lyft - min 170 hk ligger på 1,0-1,1 L/milen så 3 dl per mil är väl helt ok förbättring tycker jag. Men, det är ju helt beorende på hur man kör, dessutom beror det på dagspriset på bränsle.
Hursomhelst, prova en diesel och du blir (dessvärre?) imponerad av prestandan. Kan ju knappast tänka mig höjda skatter på diesel på sikt.
//glömde säga att min bil är en automat, vilket ger någon deciliter extra i stadstrafik, annars mindre// :roll:
Senast redigerad av 1 Bamse, redigerad totalt 0 gånger.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]