Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrCash
Har precis köpt fälgar till min V70 2,4 140hk -05. Fälgarna är 18" däcken är 225/40-18". ET på fälgarna är 42. Någon som vet om dessa passar rakt på?
Har hört att 3mm spacers kan behövas i fram för att hjulen inte ska ta i.
Tacksam för svar.
av MrCash
Lite förvånande att ingen verkar kunna svara på detta.
Det jag vet är att t.ex R-fälgarna, 18" har ET 43, mina har 42. Gör detta någon skillnad??
Någon borde kunna något om detta.
Tacksam för hjälp.
av MrCash
RoadKiller skrev:Jaa, alltså skiljer det 1mm. Inget du behöver sätta spacers för.
Tack för ditt svar!

Han som jag köpte fälgarna av hade haft en V70 170hk -02, han sa att det behövdes spacers. Är ET:t annorlunda på den modellen?
av S.t.r.a.n.D
Nej, V70N har lika -02 som -05.

Kort förklarat så är det så här. Ju lägre ET fälgarna har desto längre ut hamnar dem. Sen beror det ju på bredd också givetvis. Men om du har två exakt likadana fälgar fast med olika ET, 42 resp. 43. Så kommer fälgen med 42 att vara 1mm längre ut. Många tycker ju att det är snyggare när det sitter längre ut, dock så får ju inte däcket sticka ut utanför skärmkanten och det är ingen risk. Det ser du när du monterat dem också. 1mm lär vara svårt att se skillnad på med ögonen.
av MrCash
Stort tack till "RoadKiller" för ditt svar. Då verkar det som det inte ska behöva spacers.

En annan fråga bara. Hur är det med spacers? Jag har hört från vissa att spacers inte är att rekommendera. Vet "RoadKiller" eller någon annan hur det är med den saken?
av S.t.r.a.n.D
Jadu, jag har inte hört att det har hänt något med spacers men jag skulle nog inte montera det på min bil. Det känns lite "osäkert" känner jag. Kanske på en gammal 740 men inte på S60in.

Sen finns det garanterat bättre och sämre kvalitet också. Skulle jag köpa det skulle jag nog lägga extra pengar på bra grejer så jag är säker på att det håller och att det inte bli obalans m.m.
av MrCash
RoadKiller skrev:Jadu, jag har inte hört att det har hänt något med spacers men jag skulle nog inte montera det på min bil. Det känns lite "osäkert" känner jag. Kanske på en gammal 740 men inte på S60in.

Sen finns det garanterat bättre och sämre kvalitet också. Skulle jag köpa det skulle jag nog lägga extra pengar på bra grejer så jag är säker på att det håller och att det inte bli obalans m.m.
Jag håller med dig! Spacers känns inte så kul, men tack vare dina utförliga råd så verkar det ju som att spacers inte behövs. Jag provar helt enkelt till våren, så får vi se!
Du ska ha stort tack för dina inlägg!
av S.t.r.a.n.D
Det var så lite så. Med ET 42 kommer det går bra, ingen fara. Därimot om du köper fälgar nån annan gång kanske du behöver det. Jag köper bara fälgar som passar utan att måsta ha spacers, känns alltid bäst.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]