Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Check engine" tändes i morse och på Volvo läste man ut felkod motsvarande "Förvärmning främre lambdasond 'bank 1'".

Kollade tyvärr inte vad Volvo tog för att byta den men på Mekonomen finns en som heter 14-0258007137 och kostar 2309.
På Skruvat.se finns http://www.skruvat.se/Lambdasond-P15905.aspx för 1620 inkl. moms (plus frakt).

Sonden verkar sitta ganska enkelt till så mina frågeställningar är:

- Kan det vara glapp i kablaget (kabeln är inte monterad med speciellt många klammer - kan ha vibrerat en hel del under de 10.000 mil den gått)
- Vilken ersättningssond skall man välja?
- Finns det några aber med att byta den själv (t.ex. kan sonden ha ingått "kemisk förening" med avgassystemet och vara svår att få loss)?
- Släcks felkoden / "check engine" av sig självt eller måste man till Volvo för att nollställa?

/f
om det nu är rätt sond så låter det som ett bra pris.
orginal sonden kostar ca 2000-2500:- på volvo
Hej flyvvert.
Jag bytte min nu efter 12 000 mil, köpte den begagnad på Norrbotten Bildemontering, den hade rullat 4000 mil, dom skickade den samma dag och jag hade den här i Sthlm 2 dagar efter beställning, betalade 1000 pix inklusive frakt o moms. Funkar klockrent. :)
Bytet är lätt, jag använde en fast nyckel tror 19 ". Den sitter ju perfekt till för en gångs skull. :lol:
Lycka till. :-)-)
Är faktiskt inte helt säker då jag nollställde felkoden efter bytet :) Men det funkar troligen lika bra att lyfta minuskabeln på batteriet om det skulle vara så att lampan inte slocknar efter bytet. Med kall motor kanske :shock:
:-)-)
Kollade upp med Volvo idag - en ny främre lambda kostar 2500. Den sitter rätt lätt till och en 21mm nyckel borde kunna fungera - och det finns ju även hylsor som är specialanpassade för lambdasondsmontering/demontering (fick låna en sån idag). Elkopplingen är åtkomlig ovanifrån även om det är tight.

Sonden har 5 elkablar (röd/svart/gul/vit/grå) - så jag undrar om skruvat.se:s fungerar (på bilden ser jag bara fyra stift i kontakten)?

Någon som vet om varningen för lambdasondens förvärmning slocknar av sig självt vid byte till en frisk givare?

Går det att släcka satta felkoder genom att göra styrboxen spänningslös?
Hallå igen.
Min Lamdasond har 4 kablar, svart,svart,blå, vit. Fabrikat Denso, nr 9497252. Du kanske har Bosch :?:
En FELkod förvinner inte om du gör bilen strömlös. Men det är inte säkert att den satt Felkod på din bil :!:
Ofta tänds bara lampan i instrumenthuset tlll att börja med, vågar nästan sätta en 5a på att lampan slocknar o allt är frid o fröjd. :wink:
wissel skrev:Hallå igen.
Min Lamdasond har 4 kablar, svart,svart,blå, vit. Fabrikat Denso, nr 9497252. Du kanske har Bosch :?:
En FELkod förvinner inte om du gör bilen strömlös. Men det är inte säkert att den satt Felkod på din bil :!:
Ofta tänds bara lampan i instrumenthuset tlll att börja med, vågar nästan sätta en 5a på att lampan slocknar o allt är frid o fröjd. :wink:
Jag skall prova Skruvat:s 5-trådsgivare - deras artikelnummer stämmer med vad jag hittat i Vadis.

Felkoden släcktes av verkstaden när jag kollade upp den - men återkom vid näst-nästa start.
Antagligen krävs en hel körcykel innan den sätts så jag har mina dubier om jag inte behöver åka in efter sondbytet?

Någon som vet om "lambdasondsförvärmningsfelkoden" måste släckas av verkstad eller om den försvinner av sig självt efter byte till sjysst syresond?

/f
Lampan och meddelandet i displayen borde försvinna, även om felkoden ligger kvar. Det kan den iofs göra utan problem, den raderas nästa gång du lämnar in den för avläsning. Det finns lite räknare som räknar körcykler kopplat till koden, så det går att se att felet inte har varit aktivt på länge. Men säg till att det kan finnas en kod på lambdasond, och att du har bytt den. Annars kanske du åker på en felsökning i alla fall...
Sparkz skrev:Lampan och meddelandet i displayen borde försvinna, även om felkoden ligger kvar. Det kan den iofs göra utan problem, den raderas nästa gång du lämnar in den för avläsning. Det finns lite räknare som räknar körcykler kopplat till koden, så det går att se att felet inte har varit aktivt på länge. Men säg till att det kan finnas en kod på lambdasond, och att du har bytt den. Annars kanske du åker på en felsökning i alla fall...
Eller så åker du till Bilprovningen och blir underkänd på att en felkod sitter i minnet.......
http://www.branschnyheter.se/article44667.php
Börjar nog nån gång under 2009...

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]