Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av condmaster
Hej!

Har precis köpt en V70N -01 och undrar hur svårt det är att eftermontera fjärrstyrningen till HU603 i ratten? det sitter något som ser ut som en täckplatta på rattens högra sida.

MVH
Användarvisningsbild
av Whisky
Inte särskilt svårt alls!

Skaffa knappar samt en ny täckplatta med hål för knappar. (kostar någon 500-ing)

Parkera bilen och vrid ratten 45-90 grader förän du slår av motorn

Gör bilen strömlös genom att koppla ut minuspolen, vänta någon halvtimma

På rattens båda sidor hittar du ett hål för torx 27

Lossa skruvarna (de sitter låsta i ratten så de ramlar inte ut) så lossar du krockudden och knappsatserna i ett paket

Det sitter färgkodade kontakter för elektronik och kudde på baksidan av rattcentrum, bara att lossa via spärrar

Nu kan du ta loss täckplattan och montera dit knapparna och den nya sargen, det är fördraget.

Lycka till!
av condmaster
Jag tackar för det snabba och beskrivande svaret!!!
Användarvisningsbild
av Whisky
Glömde ett tips till...

Innan du kopplar in strömen igen, sätt i nyckeln och vrid på tändningen (läge II) och kopla in minuspolen därefter.

Då står du säkert bakom bilen OM krockkuden, mot all verklig och världslig förmodan, skulle lösa ut.
Användarvisningsbild
av ER
Whisky skrev:Glömde ett tips till...

Innan du kopplar in strömen igen, sätt i nyckeln och vrid på tändningen (läge II) och kopla in minuspolen därefter.
Finns det någon logisk förklaring till just detta, har stött på detta i alla anvisningar som kräver ingrepp i elsystemet jag äger/sett men inte fått det riktigt utrett varför man bör ställa nyckeln i just II läge? Vad händer/inte händer om man skulle glömma detta?
Nån som vet?
"Att det bara skall var så" är inget jag nöjer mig med som förklaring.
av Noodles
Någon som vet vad knappsatsen med täcklock kan tänkas kosta?
av Knasen
Att vrida nyckeln till läge två innan man sätter dit minuspolen?, jag skulle föredra att ha nyckeln ur tändlåset, därför att chansen att airbagen smäller av är lika med noll, har kopplat loss många batterier i mina dar, har aldrig hänt något alls, vad som är större risk är att batteriet exploderar i ditt ansikte när du kopplar på batteriet, därför att finns det kan finnas knallgas vid batteriet när du kopplar på minuspolen............POFF säger det,pga gnistbildningen som blir. Det är inte utan anledning till varför det finns en urluftning slang på batteriet. Att utlösa airbagen så krävs ett krafigt slag mot ngn sensor i SRS-systemet. En annan anledning till att du bör ha tändning avslagen är att du kan skada styrenhet som känsliga, och det kostar stålar om ngn går sönder.
Passar på att ta död på en annan myt, att när man kopplar ifrån batteriet SÅ behöver man inte vänta, jag har hört 15min el 30min, det stämmer inte, utan att man börja jobba bilen direkt.
Användarvisningsbild
av Whisky
Det stämmer att man egentligen inte behöver vänta, förmodligen räcker det gott och väl med tiden det tar att skruva loss kudden... Men det känns bättre!

Sen att det krävs ett slag är nog sant i 99,8% av fallen... Men säg det till tjejerna som det stod om nyligt vars krockkudde på Skodan utlöst utan varning under körning, förmodligen från en felsignal genom att srs:ens elsystem. Trots att de är separata ligger de i samma kabelhärvor som bilens övriga elsystem.

Att ha tändnigen i läge 2 samt därefter koppla på batteriet är standardförfarande på den aukt. volvoverkstaden jag anlitar. Knallgas bildas oavsett du har tändnigen på eller ej lika så att du får en gnista vid kopplingen, varför denna risk därigenom är lika stor. Attt det sen finns en halv promilles risk att krockkudden utlöser... Det kan du däremot påverka. Vissa vinner på lotto... så oddsen finns för djävelskap. Om än mycket, mycket små.
av Knasen
Det stämmer att man egentligen inte behöver vänta, förmodligen räcker det gott och väl med tiden det tar att skruva loss kudden... Men det känns bättre!

Sen att det krävs ett slag är nog sant i 99,8% av fallen... Men säg det till tjerena som det stod om nyligt vars krockkudde på Skodan utlöst utan varning under körning, förmodligen från en felsignal genom att srs:ens elsystem. Trots att de är separata ligger de i samma kabelhärvor som bilens övriga elsystem.

Att ha tändnigen i läge 2 samt därefter koppla på batteriet är standardförfarande på den aukt. volvoverkstaden jag anlitar

Jag kan förstå att det känns bättre att göra så, att vänta en liten stund med innan man att börja jobba med bilen, man ska ha stor respekt för SRS-systemet, det kan fela i systemet som gör att airbagen kan utlösas.Men beror det på att något är fel i SRS-systemet. Jag jobbar på Volvo´s fabrik i Göteborg och jobbar dagligen dels med SRS och andra styrenheter. Att din Volvo verkstad har det arbetsförfarandet, det förvånar mej lite, att dom inte känner till batteriets funktion och vilka risker det innebär.
av Knasen
Knallgas bildas oavsett du har tändnigen på eller ej lika så att du får en gnista vid kopplingen, varför denna risk därigenom är lika stor
Så sant som det är sagt, men skillnad att ha tändning på och inte, märks betydligt att gnistbildning är mycket större än att tändning är frånslagen, så sagt det gäller att minimera riskerna. Jag sa aldrig att det aldrig bildas gnistor, men ju mera förbrukare du har igång, ju större gnistor blir det.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]