Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har funderat på en sådan bil och jag har sökt men inte riktigt funnit det jag letat efter.
Det kommer vara en manuell bensinare.
Jag är "helt" borta på volvo sidan och jag undrar vad man bör tänka på om jag ska köpa en sådan bil?

Några vanliga fel?
Någon stor service som man inte gör hemma? Vid vilka miltal?
Vad bör man kolla?

Ja ni förstår, rent allmänt...

Tacksam för svar!

Mvh
Christoffer
Okej, berätta mer ang, vevhusvent? fryser den? Vad gäller angående gasspjället?
Behöver kamremmen bytas på firma? (Ja, jag vet vad ett kamrems byte handlar om)

Något mera? Brukar dessa drabbas av rost? Något annat vanligt fel?

Tack för svar!

/Christoffer
Vent kan sätta igen om man kör mycket korta sträckor, 5km till jobbet varje dag tex. Detta kan påfresta packboxarna mellan motor/låda och orsaka läckage= inte bra alls. De italienska gasspjällen som volvo hade fram till 2003, olika på olika modeller tror jag, har många haft problem med. Men igensatt vevhusvent kan ge symptom som gasspjäll också kan, tex att motorvarvet går ner till några hundra varv vid inbromsning. Är ute på lite djupt vatten dock, känner jag nu. Om budgeten tillåter bör du hoppa över dessa italienska saker. Finns ju en tråd på sida 2 här på V70N-delen på 8 sidor eller nåt kring gasspjällsproblematiken...
Länka gärna några intressanta objekt så kan du få tips och råd kring dem!

Ang. kamremmen så beror det ju på din mekarvana. Haynes-böckerna finns ju alltid.
Har inte haft något problem med rost e.d. på min -01.
Värt att kolla upp är ju ACn, så den fungerar som den skall. Blir dyrt annars.
Okej. Det var ett kanon svar.... Jag har varit med om vevhusventen tidigare på en BMW 528 e39. Där böt man till en kall klimats ventilation annars kunde det sluta med "hydro lock" rättare sagt att oljan trycks in i motorn och det kan sluta med krökta vevstakar m.m... Det finns ingen lösning till problemet? För jag åker runt 2-3km varje dag och det är ju just dom korta sträckorna. Motorvärmare finns tillgängligt. När du säger att om budgeten tillåter, menar du att jag skall helt skippa bilen eller finns det något annat gasspjäll som man kan montera?

Det känns skönt att kamremsbyte går att utföra själv, har skruvat "mycket" men aldrig i nyare volvos så jag har ingen aning om hur det ser ut eller vilken procedur det är. Man måste inte upp med motorn från bilen eller liknande?

Hur bör jag egentligen kolla AC? Bara testa om det blåser kall luft eller finns det något annat sätt?

Tack ännu en gång!

/Christoffer
hej.
rent allmänt kan ac vara svåra under +5 att starta, du märker om kompressorn kopplar in blir stora röret in i kupen kallt fungerar den.
isak.
Lösningen på vevhusventilationen är ju förstås att göra rent. Det tar ju rätt lång tid att sätta igen den, men har den varit igensatt under en längre tid (okunnig/ovetande ägare) så är det inte bra. Kika i denna tråd för info om vevhusvent.
Något annat att kolla upp är lås så och låskistor/centrallås fungerar som de skall. Värd att kolla är ju DIM, driver info module, dvs instrumentpanelen så allt fungerar i den, tänd helljus etc. Har man otur måste man byta hela modulen, något som inte är gratis. Man byter ju inte den för att helljusindikatorn inte fungerar, men det är ju en varning...
Har gasspjället bytts ut ska det nog inte vara några problem, även om ersättarna är av samma märke så håller de bättre, kan inte så mycket mer om det dock. Man kan se om gasspjället är bytt genom att kolla på etiketten som sitter under spjället, förslagsvis med en spegel: är etiketten vit är det inte utbytt, är den gul är spjället bytt. Gasspjällets placering: (mitten av bilden)
Bild

Kamremsbytet kräver inga större ingrepp, du behöver inte lyfta motorn. Var glad att du inte kör renault :wink:

Hoppas du hittar ett fint ex!

MVH
halmstaden skrev:Värd att kolla är ju DIM, driver info module, dvs instrumentpanelen så allt fungerar i den, tänd helljus etc. Har man otur måste man byta hela modulen, något som inte är gratis. Man byter ju inte den för att helljusindikatorn inte fungerar, men det är ju en varning...
Inte direkt kanske, men inom minst ett år måste man det. Annars får du stora problem hos bilprovningen. :wink:
Hehe ja så sant. Men man kan ju klara sig med någon lödning e.d. om man har tur, det var det jag menade lite grann.
Läste jag inte om någon kille här, som funderade på att tejpa över, eller hur det nu var... :roll:
jag köpte en 2001 som gått 10000mil, jag har bytt
Krängningshämmare både fram o bak
Byte av främre Lamdasond = 1000 pix begagnad
Byte av Luftmassemätaren = 1000 pix begagnad
Bytt övre Motorfästet = 500 pix du byter själv enkelt
Bytt Länkarmar = 5000 pix Verkstad
Bytt Olja i automatlådan = 1700 pix
Bytt övre Fjädersäten + Spindelleder = 5000 pix

Så det som gäller tycker jag är:
Kolla efter minsta oljud i framvagn eller bakvagn
Automatlådan oljebyte = viktigt.....
Be dom läsa av bilen med Felkodsläsare när du är där så du ser att allt är okej. Om du verkligen är intresserad av bilen.
För övrigt världens bästa bil tycker jag när man fått rätta till sakerna. :-)-)

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]