Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders01
Hej!

Ny på forumet, har letat lite, men inte hittat det jag söker. Finns hjälpsamma själar?

Jag har en V70 2.4 (MY05) som fått påhälsning i bensintanken. Första gången försvann kanske tio liter, andra gången betydligt mer.

Första gången bräckte man helt sonika upp luckan med skurvmejsel eller dyl just över tappen som strys via centrallåset. Denna lilla tapp, som är en del av plastbiten på insidan av luckan är alltså tyvärr nu paj.

Alternativ 1 är ju att byta plastdelen på insidan av luckan. Fick lära av Bilia (Haga Norra) att man inte säljer dessa separat, utan att man får köpa ett helt nytt lock som dessutom behöver lackeras…och därmed få en färgskillnad. Dyrt & fult!

Alternativ 2 borde vara ett låsbart tanklock, original eller pirat. Inte kul med en extranyckel, men kanske det enda som funkar? Inte så enkelt! Varken Biltema eller Mekonomen (eller Volvo) har låsbara tanklock för V70-05….:-(

Kan man hitta plastinsidan på tanklocket på skroten? Har inte provat än. MEN, kan man isåfall byta denna rimligt enkelt själv?

…och/eller: Var hittar jag ett låsbart tanklock som passar bra till min bil?

Hjälp!!!
av S.t.r.a.n.D
Hej och välkommen till forumet!!

Tror inte du får någon nyasskillnad på en -05a. Beror ju lite på vilken färg också men den är ju ändå rätt så ny. En ny lucka eller insidan hittar du mycket troligt på skroten, mycket billigare också. Har du tur i rätt färg också.

Micro har en massa låsbara tanklock (http://www.micro.se/tillbehor/tanklock/ ... _tanklock/)
Men vilket du ska ha vet jag ej och hemsidan säger inte så mycket. Du får nog åka dit eller ringa och fråga.
av Anders01
Ett helt perfekt svar på nio minuter! Tackar för det, säger imponerad nybörjare (övningskörare) på siten.

En tur till Micro enligt ordination och ett styck standardtanklock (WASO 1818R) inhandlades, vilket verkar passa utmärkt.

Nästa steg är väl att fundera på om det är lönt att jag rätt på ett av de lock som finns på skrotarna. Hittar jag ett i min färg i fint (läs: perfekt) skick kanske det vore värt ett försök? Annars blir det nog lite väl dyrt med omlackering och allt. Ogillar egentligen icke-original lösningar och extraarbete med nyckel varje tankning, men kanske OK ändå...time will tell!

Tack än en gång Road-Killer!

PS. Vad sjutton hette nu färgen, mörkblå-lila skimrande, nästan lite pärlemoeffekt, ny för MY-05, inte Barnets blå, men den andra...
av Jwinkler
är det värt att byta till låsbar?
om jag personligen skulle bli uttsatt för slangning hade ja möjligtvis monterat ett galler nere i slangen, men att sätta på lås och dyl på luckan blir bara stora kostnader pga större skada vid slangning (dom ger sig inte i första taget och stoppas sällan av ett simpelt litet lås som brytes upp med rätt verktyg)
jag vet inte, men ja känner lite att de är onödigt?

men men =)
av S.t.r.a.n.D
Lås på luckan har ju alla. Det låser 10min efter att du låst bilen, detta för att du ska kunna låsa bilen och sen hinna tanka innan tankluckan låser. Det Anders skaffat är ju låsbart tanklock, som inte syns när luckan är stängd. Visst lite besvärligt varje gång man tankar men har man blivit utsatt ett par gånger för slangning så kan det ju vara värt det. Att sätta en sån där spiral är inte att rekommendera. Hade det på en gammal 740 och för det första så har tankmunstycket svårt att sitta kvar av sig själv när du tankar så du måste stå och hålla i det. Och sen så är den automatiska avslagningsfunktionen känslig mot stänket som blir och pumpen slår av ofta.

Jag tycker absolut du ska ringa runt till skrotarna. Skulle ringa JB eller Karstorp först. Finns säkert massor av tankluckor i perfekt skick. Har du tur i rätt färg. Annars är en omlackning inte farligt dyr. Om du köper en ny lucka så är den säkert olackad också.

Vilken färgkod du har hittar du på på höger framskärm, vid kylarvätskebehållaren.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6054 (Fält F - Ytterkulör)
av Anders01
Tack än en gång Roadkiller för snabbt, relevant och kunnigt svar!

Hittade direkt flera tankluckor som skulle passa (via Bildelsbasen), två av dem kanske tom i min färg. Men frågan är ju om dom är i lika fint skick som min ALDRIG maskintvättade, nyligt maskinpolerade...;-)

300-400:- för luckan med frakt, några hundra för bra omlackering och sen lite pilligt arbete (för en skrivbordsekonom), så skulle det sluta på en tusin kanske. DESSSUTOM vill jag ju lacka även insidan av luckan, där det idag sitter två dekaler om däcktryck etc. Alltså behöver dessa också fixas, men hur? Förmodligen dyrt om möjligt via Volvobutiken?

Antar att jag sätter det lilla projektet i verket, när jag retat mig nog på nyckeln, som ju känns så 1975. Kanske redan efter första tankningen...;-)

PS. Färgen heter "467 Magic blå Metallic"!
av S.t.r.a.n.D
Så lite så, alltid lika kul att hjälpa till.

Köp en från en -07a så har den lite mindre tvättar bakom sig.. :)

Priset för lack blir nog ingen skillnad om du vill ha insidan också lackad, den är ju så liten ändå. Sen borde ju dekalerna sitta på luckan du köper. Ta bort dem innan lack och sätt tillbaks sen.

Magic blue, lät häftigt. :)
av Anders01
...tog en liten kik på de där små dekalerna och jag antar att det är ungefär 99.9999999% sannolikhet att dom går i flera bitar när jag börjar pilla. Inte snyggt det heller med lappa och laga efteråt...:-(

Magic Blue-färgen är lite kul. Ser mörkblå ut för det mesta, men i visst ljus så är den nästan lila. Dessutom ganska glittrig och djup, likt pärlemor-lack i grunden. Färgen finns fortfarande.
av S.t.r.a.n.D
Jaa det har du nog rätt i. Kolla med Volvo vad de kostar, om det går att köpa löst, dekalerna alltså. Eller så letar du en i rätt färg och om den behöver omlack så lackar du bara utsidan. :wink:

Grymt snyggt med såna färger som skiftar i olika vinklar och ljus.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]