Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viadrus
Tjena. Min dieselvärmare har börjat låte som ett flygplan eller nåt. Låter som en fläkt i värmaren eller nåt går på 10 tusen varv per sekund eller nåt. Den fungerar som den ska och startar alltid men det är fruktansvärt irriterande ljud plus att man skäms ihjäl när man parkerar på affären eller nåt och den låter som fan. Är det nån som vet vad det kan vara som gör att den låter så? Är det nån fläkt i den eller nåt jag ska byta? v70 d5 -02
av Marbas
Jag hakar på med frågor.

Vet inte om det är samma problem jag har - det låter som om något ligger emot bladen på fläkten. Detta ljud försvinner dock så fort värmaren kört i några tiotals sekunder, och återkommer när den är på väg att stanna. Oljudet är alltså borta under tiden som värmaren är igång. Är detta samma fel som viadrus, dvs lagren i fläkten? Min brännare vägrade dessutom starta förra veckan, men kom igång igen efter att jag lyft av batterikabeln en stund.

Hur krångligt är det att själv "felsöka" värmaren? Något för den "normalt händige" eller man ska lämna in för riktig felsökning?
Användarvisningsbild
av isak
hejsan grabbar.
det är inte specielltsvårt,största problemet är dock att demontera den.finns bra trådar på att demont- stötfångaren. själv fuskade jag lite släppte inte torkaren ock bulten på högersidan.funkade bra för mej. sen ger det sig självt, slangtång är bra att ha,förmodligen är det lager? i mitt fall var det bränslefördelaren, (hade gängat den sig +utbränd) sen har den gått klockrent rökte som f.n första starten. obs ni kan få släcka felkoder,gör visst 3 startförsök.
lycka till ISAK
av viadrus
Ok tack för svaren. Jag får väl plocka isär den till våren . Om den håller ihop tills dess. Garaget är upptaget av amazonen just nu.
av viadrus
OH YES!! snabba jag har precis monterat ur värmaren och plockat isär den! Endast ett år nästan sen problemet började. Inuti hittade jag nåt löst typ bricka och en kopp och en skruv ....det syns att dom vispat runt inne i brännaren på någe vis ....frågan är bara hur det ska sitta när jag hittat nå ny å sätta dit. ska kolla runt å se om nån har bilder eller sprängskiss.
av keno
Jeg byttet disse delene i går kveld.
Ytterst er det en propell med 4 armer, så en listen skive, ca 4mm tykk, så en skål, og til sist en kopp.
Har ingen bilder akkurat her, men på min var, skålen helt brendt i stykker.
Min brenner laget mye puste lyder og hadde mye røyk de første minnuttene etter start.
av viadrus
Det är exakt samma på min turbulatorn med ´koppen alltihopa hade ramlat ner i brännaren och fläkten hade lossat från alla skruvarna ....hehe inte undra på att den inte funkar och att den lät så illa i slutet. Iväg till volvo imorrn å se om jag kan få beställt lite nya delar....för dom hade ju inget hemma som vanligt sa dom på telefon....blir till å ta cykeln bort.
av Cedrix
Om värmaren är några år gammal så rekomenderar jag att köpa komplett brännarenhet, det finns en servicedel med fläk, turbulator, munstycke, regulator mm för ca 1300:-

Då är ju allt nytt i värmaren efter det (ja bortsett från glödstift)
av keno
Fikk ikke opplyst at det finnes en slik service del.
Jeg betalte 550,-NOkr for koppen, skålen og den 4 armede viften. Den kunne kun selges som komplett sett, selv om det kun var skålen jeg trengte.
Regulatoren skulle Volvo i Tromsø ha ca 1300,-
Men må man ha deler raskt er det ingen utvei :-(

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]