Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaan
Hej.

Jag är på gång att köpa en Volvo S60 2,4T med business paket. Bilarna som är av intresse har gått mellan 4000 och 8000 mil. Jag är mycket tacksam för alla tips som någon är villig att ge mig inför köpet.

-Vad är det för skillnader på bilar av de olika årsmodellerna (01-03)?
-Är någon årsmodell att föredra (borsett att 03 är den nyaste)?
-Vilka servicar är stora och tillika dyra?
-Jag har hört att modellerna efter 01 har haft mer problem med elektroniken, stämmer detta?
-Någon som har tips på vad som är extra viktigt (vanliga fel) att kontrollera vid köpet och hur detta kan göras?

Mycket tacksam för svar!
Hälsningar Jonas
chaan skrev:Hej.

Jag är på gång att köpa en Volvo S60 2,4T med business paket. Bilarna som är av intresse har gått mellan 4000 och 8000 mil. Jag är mycket tacksam för alla tips som någon är villig att ge mig inför köpet.

-Vad är det för skillnader på bilar av de olika årsmodellerna (01-03)?
-Är någon årsmodell att föredra (borsett att 03 är den nyaste)?
-Vilka servicar är stora och tillika dyra?
-Jag har hört att modellerna efter 01 har haft mer problem med elektroniken, stämmer detta?
-Någon som har tips på vad som är extra viktigt (vanliga fel) att kontrollera vid köpet och hur detta kan göras?

Mycket tacksam för svar!

Om du ska köpa en 8000 milare se til latt servicen just blivit klar, hur kul är det att behöva serva bilen så fort man köpt den.
Samma gäller 6000 milservicen, elle ja alla service intervaller.
Vad som är vanliga fel är att dörrarna ploppar upp när man låser med fjär, snea bromsskivor, dåliga stötdämpare. däcken ska man kolla.
Ja innan du köper en bil hos volvo så M-testa den, spelar absolut ingen roll vad försäljaren säger.
Att dom står för alla fel med happy deal garanti är bullshit, fast man har 12 måaders garanti så fixar dom bara alla fel på bilen dom första 3 månaderna, efter det kommer du garanterat få höra, det är slitage det fixar inte garantin.
Hälsningar Jonas
Tog bort två av dina inlägg här under på grund av att de var precis likadana som detta... Kanske det var forumet som krångla igen?
Mvh Ramon /Admin
av matzen10
Erfarenheter från mitt köp av en 03:a (AWD).

* Om du ska ha en AWD så rekommenderas en bil från och med 03, då Haldex introducerades.
* 03:an har oxå 2,5 T motorn som är trevlig!
* 6000 mila servicen på en så`n kostar 7009:- både i Örebro och Köping (Rejmes resp. Hans Persson Bil), vilket är hutlöst. Arbetskostnaden är 2850:- i detta priset enligt offert, vilket lätt kan sparas in om du gör jobbet själv. Å andra sidan är det en del "krux" (tycker jag) att kolla 4-hjulssystemet; som ju ingår i den servicen. Men hjälp brukar finnas lite här och där.
* Försök få fatt i en bil med Xenonljus! Jag rekommenderar det skarpt! Och helst bi-Xenon så även helljuset är Xenon.
* Jag har kört ca; 2000 mil med min sedan i vintras och har inte märkt något som har varit undermåligt. Möjligen är jag lite irriterad över utslagsbegränsarna som gör att vändradien blir stor. Dessutom "gnekar" dom när gupp + kurva sammanfaller.

Lycka till med ditt köp!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Jensen
Haldex kom inte på 03 på S60 ,utan haldex har det varit från början på
S60 n.
På V70/XC70 kom det däremot från 03.
Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]

v70 2.4 140hk 2005,32000mil Allt ovan är ori[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]