Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exige
Hej, jag är ny här på forumet, verkar trevligt här.

Jag har ett par frågor angående Volvo S60 T5.
Jag har ingen erfarenhet utav volvo, jag har bara haft tyska bilar tidigare.
Nu letar jag efter en komfortabel bil som inte är allt för dyr, då sa en kompis att jag skulle ta en titt på Volvo S60 T5. De jag är intresserad utav är en helt orginal, automatlåda, stora stereon med gps.

Tack på förhand.

Mvh Mikael
av Linqid
exige skrev:Hej, jag är ny här på forumet, verkar trevligt här.

Jag har ett par frågor angående Volvo S60 T5.
Jag har ingen erfarenhet utav volvo, jag har bara haft tyska bilar tidigare.
Nu letar jag efter en komfortabel bil som inte är allt för dyr, då sa en kompis att jag skulle ta en titt på Volvo S60 T5. De jag är intresserad utav är en helt orginal, automatlåda, stora stereon med gps.

Tack på förhand.

Mvh Mikael
Skulle nog underlätta om du skrev vilken budget du har samt vilka årsmodeller som är intressant, max miltal, etc så blir det lättare för folk att tipsa dig! :) (Tolkar det som om att du vill ha hjälp med att sondera marknaden, rätta mig om jag har fel!)
av dali
Om du ska ha en automatväxlad T5 så bör du undvika de som är chippade. Automatlådorna kan ta stryk om chippningen inte tar hänsyn till ev momentbegränsning. Jag har inte järnkoll på automatlådan som sitter i S60 T5, men den som sitter i S40 T5 klarar maximalt 350 Nm.

Här kan du hitta information om vad som skiljer årsmodellerna: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... dcars.aspx
Användarvisningsbild
av greeeken
Tycker nog att Volvo är mkt dyrare i drift än tex bmw
Men ja skulle gå på manuell låda o inga chippade t5or
Ta så sen modell som möjligt då dom första hade massa barnsjukdomar
av revill
Svårt o säga vad för årsmodell men vill du ha lite faceliftad ut o insida samt bra framtida trimmöjligheter så välj en 05 eller nyare.

Barnsjukdomar fanns ju självfallet på dom tidigare årsmodellerna men finns ju inte kvar längre, har en s60 t5 -01 automat, som har gått nästan 22.000mil, inga som helst problem dom 13.000mil jag har kört den och tydligen hade inte han som har ägt den innan heller då jag var i kontakt med honom när jag köpte bilen. Värre är om du hittar ett måndagsex med massor av fel, det tycker jag är värre än barnsjukdomar.
av exige
revill skrev:Svårt o säga vad för årsmodell men vill du ha lite faceliftad ut o insida samt bra framtida trimmöjligheter så välj en 05 eller nyare.

Barnsjukdomar fanns ju självfallet på dom tidigare årsmodellerna men finns ju inte kvar längre, har en s60 t5 -01 automat, som har gått nästan 22.000mil, inga som helst problem dom 13.000mil jag har kört den och tydligen hade inte han som har ägt den innan heller då jag var i kontakt med honom när jag köpte bilen. Värre är om du hittar ett måndagsex med massor av fel, det tycker jag är värre än barnsjukdomar.

OKej, jag hittade ne 01 som verkade riktigt fin, precis rullat 12 000 mil. Vad ligger din T5a i bensin förbrukning? :)
av revill
exige skrev:
revill skrev:Svårt o säga vad för årsmodell men vill du ha lite faceliftad ut o insida samt bra framtida trimmöjligheter så välj en 05 eller nyare.

OKej, jag hittade ne 01 som verkade riktigt fin, precis rullat 12 000 mil. Vad ligger din T5a i bensin förbrukning? :)
Ligger på 10.9 precis enligt spec. kör också med 98 oktan, hade högre när jag körde med 95oktan.
Användarvisningsbild
av B4B
Styrstagsbegränsarna bör du kolla om de är utbytta till blå fasta, de gamla rullarna har en tendens att spricka, Sedan brukar upphängningen till avgasröret under bakaxeln rosta sönder, det finns ett ersättningsklammer som byts på 5-10 minuter :D
Här finns mer info. om köpråd av S60 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=34875 :wink:
hej! ja har en s60 t5 -01:a på 14000 mil o den har aldrig strulat. de enda ja bytt på 2 år är batteri o länkarmsbussningar. billig o äga o billig i drift frar ca: 1,05 nu vintertid blandad, o 0,85 landsväg (men automaten kanske e lite törstigare?). men du bör ju kolla efter oljeläckage under motor o låda, kolla så att framvagnen e okej mm, full service-bok, kolla så kammrem e bytt om du köper en som gått över 16000 mil elr är äldre än 8 år. /mvh

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.