Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av munin
Hade bilen på 14000 mila service på Auktoriserad volvoverkstad förra måndagen, det enda dom anmärkte på var ett trasigt avgasklammer och ett trasigt parkeringsljus vilket dom åtgärdade. Besiktade bilen idag och fick en tvåa på anligande färdbroms höger fram samt "bra att veta" krängningshämmare bak glapp, nu till min fundering borde inte verkstaden uppmärksammat detta (åtminstonde anligande broms) och påtalat detta för mig, jag förstår att service/uppsmörjning av bromsarna inte ingår i servicen men hade dom påtalat det hade jag kunnat överväga om dom skulle åtgärda alt åtgärdat det själv och sluppit få ombesiktning. Ska ringa till verkstaden imorgon ville bara höra era åsikter.
Användarvisningsbild
av CarMan
munin skrev:Hade bilen på 14000 mila service på Auktoriserad volvoverkstad förra måndagen, det enda dom anmärkte på var ett trasigt avgasklammer och ett trasigt parkeringsljus vilket dom åtgärdade. Besiktade bilen idag och fick en tvåa på anligande färdbroms höger fram samt "bra att veta" krängningshämmare bak glapp, nu till min fundering borde inte verkstaden uppmärksammat detta (åtminstonde anligande broms) och påtalat detta för mig, jag förstår att service/uppsmörjning av bromsarna inte ingår i servicen men hade dom påtalat det hade jag kunnat överväga om dom skulle åtgärda alt åtgärdat det själv och sluppit få ombesiktning. Ska ringa till verkstaden imorgon ville bara höra era åsikter.
Om det var en vanlig "standard service" så borde dom sett anliggande broms, kan man tycka. för att "se" ett glappt kränghämarstag krävs att du köpertill "slitage kontroll"
men har du grotn nån annan form av service typn Nice priser eller andra namn , så har jag itne i huvet vad som ingår.
av Psyko
Det är lite svårt att svara på så här. Det kan vara så att du har problem med ett ok eller
att klotsarna kärvar i oken och det kan vara lite temperatur beroende. Om bilen nyss körts tex kan
det kärva men om bilen stått en liten stund kanske det inte kärvar.
Har flera ggr varit med om att kunder klagat på att det luktar bränt men när man snurrar på
hjulen med bilen upphissad kärvar ingenting, om man då åker med bilen en sväng märker man
kärvningen efter en stunds körning och helt plötsligt kärvar det som satan.

Sen är det som Carman säger beroendee på vilken service du gjort, är det en vanlig basservice
ingår inte slitagekontroll, är det däremot en Underhållsservice du gjort ingår slitagekontroll och
man kan tycka att det skulle upptäckts ett glapp i k-stag
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men nu skrav han juh 14000 mils service.
Det är ingen nice price eller sådant.
Utan en vanlig 14000 mils service om man ska gå på vad TS skriver.
Då borde dom hittat sådant kan man tycka.På min 14000 mils service så anmärkte dom K-stag bak glapp avgasupphängning bak trasig, rotations riktining bak fel.
Användarvisningsbild
av gooose
greeeken skrev:Jo men nu skrav han juh 14000 mils service.
Då borde dom hittat sådant kan man tycka.På min 14000 mils service så anmärkte dom K-stag bak glapp avgasupphängning bak trasig, rotations riktining bak fel.
Det går att välja 1400 mil bas eller underhållservice och på en bas så kontrolleras som det låter ett mindre antal punkter
ingen vad det gäller slitage
14" är inte ovanlig att den blir bas och 12"+16" underhåll service men det är dock i slutändan bilägaren som avgör detta

//Goose
Användarvisningsbild
av greeeken
gooose skrev:
Det går att välja 1400 mil bas eller underhållservice och på en bas så kontrolleras som det låter ett mindre antal punkter
14" är inte ovanlig att den blir bas och 12"+16" underhåll service men det är dock i slutändan bilägaren som avgör detta

//Goose
Jag har faktistk aldrig fått en sådan fråga.
O då har jag servat min o företaget bilar.
När kom detta?
HAr det alltid varit så?
Användarvisningsbild
av munin
Enligt servicebpapprena är det en basservice som gjorts fick ingen fråga om jag ville "lyxa till servicen" när jag lämmande in bilen, nog om detta. Det som gör mig mest irriterad är att jag försökt komma i kontakt med verkstaden hela förmiddagen utan att lyckas, hammnar i slutändan alltid hos kundtjänst. Så jag tog saken i egna händer och demonterade bromsarna i snöslasket, klossarna och glidpinnarna kärvar inte passade ändå på att rengöra och smörja, upp problemet sitter i kolven som kärvar provat att spruta in PTFE fett samt trycka in/ut kolven ett antal ggr tycker att det går hyffsat lätt men likförbanat så ligger bromsen på när man bromsat, antar att jag får åka och investera i ett nytt ok.....
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade samma problem på min 850, det var en bromsslang som svällt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av gooose
greeeken skrev:
gooose skrev:

//Goose
Jag har faktistk aldrig fått en sådan fråga.
O då har jag servat min o företaget bilar.
När kom detta?
HAr det alltid varit så?
Om inte mitt minne sviker mig så kom det en förändring vad det gäller service på Volvo åf för ca 2-3 år sedan innan detta var servicen mer "paketerad" efter mil Så nu kan du välja mellan

Anpassad service: olja+ filter + en mindre antal kontroll punkter
Bas service: olja + filter + kupefilter + något mer punkter än anpassad
Underhåll service: olja + filter+ kupefilter + samma som ovan + ytterligare kontroll punkter

Sedan har vi
Intervall tillägg: under detta ligger tex tändstift ;luftfilter;bränslefilter;kamrem; bromsvätska;glykol som anpassas efter mil tal och år på bilen
Tex så skall olja + filter+ kupefilter bytas 1 gång /år oavsett miltal

Allt detta finns att läsa om i service boken på bilen när vad skall utföras enl mil och ålder
ev kan det finnas mer utförligare beskrivet i service böcker till bilar from åm 2005

Sedan hur olika verkstäder presenterar just dina val kan jag tänka mig skiljer från person till person som du pratar med även om båda jobbar på samma verkstad
För det är ju precis som här Alla är människor och Alla har olika uppfattning om allt men i grund och botten står tillverkarens uppgifter som bas för det hela Till detta lägger man sedan in olika värderingar som inte alltid delas av alla

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
="gooose
Om inte mitt minne sviker mig så kom det en förändring vad det gäller service på Volvo åf för ca 2-3 år sedan innan detta var servicen mer "paketerad efter mil nu så Kan du välja mellan

Anpassad service: olja+ filter + en mindre antal kontroll punkter
Bas service: olja + filter + kupefilter + något mer punkter än anpassad
Underhåll service: olja + filter+ kupefilter + samma som ovan + ytterligare kontroll punkter

Sedan har vi
Intervall tillägg: under detta ligger tex tändstift ;luftfilter;bränslefilter;kamrem; bromsvätska;glykol som anpassas efter mil tal och år på bilen
Tex så skall olja + filter+ kupefilter bytas 1 gång /år oavsett miltal

allt detta finns att läsa om i service boken på bilen när vad skall utföras enl mil och ålder
ev kan det finnas mer utförligare beskrivet i service böcker till bilar from åm 2005

Sedan hur olika verkstäder presenterar just dina val kan jag tänka mig skiljer från person till person som du pratar med även om båda jobbar på samma verkstad
För det är ju precis som här alla är människor och alla har olika uppfattning om allt men i grund och botten står tillverkarens uppgifter som bas för det hela Till detta lägger man sedan in olika värderingar som inte alltid delas av alla

//Goose
Helt rätt !!

Alla är individer o har olika värderingar ,erfarenheter osv.
Tyvärr kan det resultera i att man får väldigt olika pris beroende på vem man pratar med.
Service programmet vart totalt sett bättre när det gjordes om eftersom kunden får ett större
val beroende på vad som är gjort tidigare på bilen och servicen kan anpassas lite mer efter plånboken
än vad den kunde förut. Det tråkiga med dom olika valen är att det lättare blir fel service gjord
då många kanske missar att informera om vad som ingår och att man har minst 3 olika val som
kund.

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]