Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morrumskillen
Hej...
Har nyss hämtat min nya bil, en V70 -05a...
Är dock stordiggare vad gäller bra ljud i bilen, och är inte alls nöjd med dom originalhögtalare som sitter monterade i bilen.
Vet någon hur man enklast tar bort högtalargallerna i dörrsidorna, för att montera andra högtalare, och om standardhögtalare passar, eller det är någon specialmodell som sitter där. Har varit på och bråkat lite med gallren, men dom verkar sitta som berget, och vågar inte ta i med våld för risken att bryta sönder dom.
Har endast lyckats ta bort gallret i bagagerumsstolparna, och såg där att högtalarna verkade vara av någon specialmodell...
Finns det någon adapter för att kunna montera vanliga diskanter där på ett smidigt sätt??
Till sist en kort fråga om slutsteg, ett sånt hade jag på sikt tänkt att montera i bilen, och vad jag kan tänka mej så finns det fördragna kablar till det. Var finns de kablarna isf, och är kablar till högtalare också fördragit från platsen där slutsteget är tänkt att monteras...??

Tacksam för svar
MVH Kim Johansson
av NCR
Köpte du den ny?
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Du måste plocka väck hela dör sidorna för att komma åt högtalarna sitter i hop med gallrena
sen sitter högtalarna fast nitade i dören med ganska sten hårda popnita :twisted:

orginal slutsteg monteras under pasagera stolen så det sitter nog några kabel härver över där
Användarvisningsbild
av ER
På min S60 -02 med Performance Sound System(Numer 85% Premium Sound System) var det inte fördraget för slutsteget, men det var enkelt att dra det med adapterkablaget.
Högtalare ja, har du "rätt framdörrar" (vilket inte alla bilar har) kan du få in godbitar som Premium Sound System", annars får du nöja dig med som bäst High Performance Sound System om du kör på Volovos. Finns dock adapters för både fram och bakdörrar som gör att du kan använda vanliga högtalare, men då är du begränsad till 6,5" fram mot 8+3" som Premium Sound System erbjuder.
av morrumskillen
Jag köpte bilen som demobil, så därför satt det som satt i, det blev lite dyrare bilaffär än jag hade tänkt mej först, så därför gjorde jag då ingenting åt ljudet, utan prioriterade att få lite andra grejjer som drag o motorvärmare monterade på bilen...
Hur är Volvos vassaste ljudsystem ljudmässigt, är det något som kan vara värt pengarna, för det handlar väl om en hel del misstänker jag...
För det verkar onekligen vara ganska så mycket jobb och pyssel att få ihop något eget bygge... tyvärr...

MVH Kim Johansson
Användarvisningsbild
av CarMan
morrumskillen skrev:Jag köpte bilen som demobil, så därför satt det som satt i, det blev lite dyrare bilaffär än jag hade tänkt mej först, så därför gjorde jag då ingenting åt ljudet, utan prioriterade att få lite andra grejjer som drag o motorvärmare monterade på bilen...
Hur är Volvos vassaste ljudsystem ljudmässigt, är det något som kan vara värt pengarna, för det handlar väl om en hel del misstänker jag...
För det verkar onekligen vara ganska så mycket jobb och pyssel att få ihop något eget bygge... tyvärr...

MVH Kim Johansson
volvos värsta ljudpaket låter ruggit bra, mern om det är värt pengarna eller en, kan bara du svara på. gissar att du hamnar på nästan samma pengar om du ska köpa andra högtalare & får lika bra ljudbild i bilen!.

bom flästa som vill ha bättre ljud i bilen nöjersig med dom högtalere du har, men monterar dit volvos slutsteg PA200, det är stor skilnad redan där !
kolla om du kan provlysna en bil som har det monterat.
av morrumskillen
Det skall jag ta o försöka göra...!! Tack så mycket för hjälpen :-)

MVH Kim
av morrumskillen
Tjena...

Jo, nu sitter det DLS runtomkring i bilen... dock är jag inte 100% nöjd, men nu tror jag mer problemet ligger i huvudenheten HU-650, som jag tycker ger för ilsket mellanregister, trots att Mid Eq-n är nerdragen i botten, får väl bli byte av huvudenhet nån gång framöver när lusten faller på... men tack ändå!!
MVH Kim
Användarvisningsbild
av CarMan
morrumskillen skrev:Tjena...

Jo, nu sitter det DLS runtomkring i bilen... dock är jag inte 100% nöjd, men nu tror jag mer problemet ligger i huvudenheten HU-650, som jag tycker ger för ilsket mellanregister, trots att Mid Eq-n är nerdragen i botten, får väl bli byte av huvudenhet nån gång framöver när lusten faller på... men tack ändå!!
MVH Kim
du skule uppdaterat med volvos högtalare & slutsteg, då låter det bra

Det händer ibland när ABS, TSC, ECS m.m […]

Överdriver lite, min har gått 28500, im[…]

Carplay trådlöst?

Hej. Angående trådlös carplay, ci[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]