Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niklasahl
Hej.

Jag har läst att det verkar vara ett ganska vanligt fel att växellådan är trög när bilen är kall.

Min växellåda är väldigt trög när den är kall och jag provade att växla innan jag startade motorn och då var den mycket bättre.

Om jag sedan växlar när bilen är igång och lägger i neutral och trycker ner kopplingen igen så är den trög på nytt.

Innebär det att man måste riva ner lådan och "smörja lådan" eller kan det finnas någon annan orsak till detta problem?

När bilen är varm är det inga problem med lådan.
av MilNash
Är det 1:an och backen som är tröga? Då måste lamellen eller vad den heter smörjas in. Hände mig med, ganska jobbigt, då det tar ett tag och man måste komma åt växellådan osv..

Men på min bil hände detta även när bilen var någorlunda varm också.

MVH
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Tar det emot/kärvar när du ska växlar eller känns det som att dra runt växelspaken i sirap? Är växelspaken seg kanske det är dags att byta olja i växellådan?
av Bias s60
du kan j smörja upp vajrarna som går från växelspaken till lådan, vilket man kan göra från motorutrymmet. det finns två små svarta avlånga gummibälgar få in en massa smörjmedel där, har bilen gått över 20000mil kan man ju byta olja för den lär ju inte vara purfärsk, min va inte det.
av finnepower
Smörja upp splinesen på ingående axel i växellådan. Lamellerna går trögt på den axeln och då blir de trögt att växla när den är kall. Ganska dyrt, lådan ska ner osv.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]