Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av koneo
Hello!

Ska beställa min nya V70 i dagarna. Har tänkt mig Summum-paketet där det ingår 17" Thor på D5:an. Tanken for genom huvet att låta den levereras med dubbdäck, för att till våren sko om till 18" sommardäck. MEN, hur lycket är det egentligen att rulla om kring på 17" vinterdäck? Någon som har erfarenhet? Kanske bätttre att satsa på en uppsättning 16" dubbade och spara 17"-arna till våren?
av Teemu
åkte en del utav vintern som var på 17" Nokia odubbade. Funkade lika bra som 15" tyckte jag. En utav skillnaderna är väl dock att det är lättare att skada fälgen emot tex en trottoar kant om bilen skulle glida iväg.
Användarvisningsbild
av Ramon
Tumstorleken är egentligen inte viktigast, utan hur bred däckena är... Att köra på t.ex. 225:or är inte lika bra, med bra menar jag främst säkert, som att köra med 195:or. Detta på grund av att ju smalare däck man har på vintern, desto lättare "skär" däcket genom snön och man får bättre fäste och lättare att styra, dvs. Det är lättare att få typ "vattenplaning" på vintern ju större däckdimension man har. Det är därför man i bilsportsammanhang kör på väldigt smala vinterdäck. Sen hur pass mkt det skiljer att köra på 16" eller 17" kan jag själv inte svara på, men som sagt är det viktigast att man inte kör med för breda däck då man lättare tappar fäste och styrförmåga. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Valet mellan dubbdäck eller friktionsdäck beror på en del saker. Bl.a. På vart man kör (eller ja, vart man bor, ifall det är mkt snö där eller oftast isiga vägar) och vad det är för drivning på bilen, samt vad för hjälpsystem den har. På en 740/940 som har automatisk diffspärr och ABS, men inte har antisladd, så är det oftast klokare att köra med dubbdäck då bägge bilarna driver på bakhjulen...
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av koneo
Okej, det köper jag. Men hur smala däck kan man ha på en 17" bred fälg då? 195 låter ju väl smalt, kanske 205/55 skulle sitta som en smäck? Får väl rådfråga däckhandlarn..
Användarvisningsbild
av Ramon
koneo skrev:Okej, det köper jag. Men hur smala däck kan man ha på en 17" bred fälg då? 195 låter ju väl smalt, kanske 205/55 skulle sitta som en smäck? Får väl rådfråga däckhandlarn..
Hur smala du får på en 17":are vet jag inte, men på vår V70N kör vi med 15" 195:or (plåtfälg), friktionsdäck med v-mönster, GoodYear. Skitbra däck, kommer inte ihåg modellnamnet i skallen dock. Så ifall du "måste" ha 17" vinterdäck, så fråga hos en däckverkstad.

Välkommen till forumet förresten, koneo :lol:
Användarvisningsbild
av koneo
Tack Ramon!

Måste och måste, men man är ju fåfäng vet du, samtidigt som man inte vill hamna i diket..
Kan glädja övriga i forumet att jag lämnar min Saab 9-5 kombi (med 15" dubbade vinterdäck) till förmån för en V70 :D

Nån som har en Saab-kompis som är intresserad av en 04:a Linear Business med sportpaket på 210hk och 3600 mil på mätaren tro?
Användarvisningsbild
av Ramon
koneo skrev:Tack Ramon!

Måste och måste, men man är ju fåfäng vet du, samtidigt som man inte vill hamna i diket..
Kan glädja övriga i forumet att jag lämnar min Saab 9-5 kombi (med 15" dubbade vinterdäck) till förmån för en V70 :D

Nån som har en Saab-kompis som är intresserad av en 04:a Linear Business med sportpaket på 210hk och 3600 mil på mätaren tro?
Det är bra att du säljer din "Sälj-Aset-Annars-Byt"-bil :lol:
Skriv en tråd i säljes-avdelningen vet ja! Kanske någon stackare här på forumet som är intresserad... vol:-)
av Teemu
är väl till största delen fälgens bredd som avgör vad du kan ha för däck dimensioner... en bred fälg är ingen höjdare med för smalt däck och vice versa
Användarvisningsbild
av greeeken
Skulle vara bättre med 15 tumamre o smala däck
Men hoppas du får kul med 17 tummarna :D

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]