Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pulver78
Får fram felkoderna 0303, 0304, 0302 och 0305,,
har bytt:
Luftmassamätare (MAF)
Magnetventil.
Insugstryckgivare.
T-stift.
Tändspolar (samtliga).
Tempgivare.
tagit kompressionsprov.
tankat fullt.
Vevaxelpos givare.
Kan den misstända pm det är för mycket olja i den?? Jag har 2mm över max..
av Bias s60
låter som ditt gasspjällhus ?
kolla det:) svårt att säga, försök att felsöka så du inte byter allt som inte behöver bytas.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad är det för årsmodell?
msständer den hela tiden? i annat fall beskriv när.

soppa tryck?
insugslekage?
fyrgasmätning?
kamrems inställnng?

den misständer inte för att den är överfyld.
Användarvisningsbild
av camaro69
Börja med att göra rent spjällhuset.
Det kan ställa till mycket jävelskap.
av pulver78
Har inte kollat soppatryck, borde den inte (om den får för lite bränsle) Spika eller så?
Den misständer inte något alls, om jag har den på tomgång och sakta sakta ökar varvet till ca 2800 så börjar motorlampan att blinka och just i samma ögonblick sätter den felkoderna, alla radar upp samtidigt.
man hör tydligt att bilen går på alla cylindrar även när lampan börjar blinka...
Snart sätter jag skiten i ett träd :lol:
av pulver78
Kamremsinställn har jag kollat, bytte rem samtidigt och har checkat igen,
Det är en 00 första v70n
4-gasmätning visar bara på hög HC-halt
lambda är bra osv

Har dessutom provat att låna grejor från en annan bil för att dubbelkolla,

NU Till den stora frågan, KAN något ha tagit stryk pga att jag körde 50/50 etanol/Bensin ???
Det var iaf då det hände,, sedan dess har jag kört ur 3 tankar så...
av Bias s60
kör man med 50/50 Etanol brukar ju det lysa lite i panelen, men det försvinner när man återgår till vanlig soppa tar väl en tank el två. bilen ska inte ta någon större skada av Etanol, sj har jag prövat mycket med det.
av pulver78
Jag körde etanol för ett halvår sen och då tändes lampan och då nollade vi felminnet, sen testade jag igen med etanol för 2 mån sen, då kom den här lampan upp och har lyst sedan dess, ibland vid fåtal tillfällen har den gått normalt men lampan förblir lysande.
av Bias s60
Pröva att rengöra gasspjället med t-röd el sprit, det kan vara värt att prova, har sj rengjort ett antal. efter det har inga lampor lyst. man kanske måste nollställa felkoderna efter.
av JonnyL
Min V70 2.4T-01 misstände på tomgång och jag lämnade in den på Rejmes i Linköping , det visade sig att spjällhuset var kass.
Efter byte av detsamma så går den som en klocka.

/Jonny

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]