Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hej,
Jag har alltid hört att man inte ska bogsera en automat pga att lådan kan gå sönder.
Men så idag läste jag i volvos instruktionsbok är där står det att det är ok.
Om man kör i 20km/t och högst 30km med Neutral i självklart.

Stämmer detta eller ska man helst inte ge sig på att bogsera ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Eftersom det inte frågas efter en speciell bilmodell flyttar jag till allmän.

Ändrade rubriken samt flyttade tillbaka tråden /Anders
av bjohansson
Tomas88 skrev:Eftersom det inte frågas efter en speciell bilmodell flyttar jag till allmän.
Sorry, det rör en V70N,2001,Automat.
Användarvisningsbild
av Ticken
Så vitt jag vet så ska man väl inte bogsera en automatlåda speciellt mkt då den inte får någon smörjning eller vad det nu var..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av volvo51
Man ska heller inte bogsera igång en bil med automatlåda. Men på den gamla goda tiden när jag var "raggare" hade jag en Cheva Impala -60 med automat som vi bogserade igång flera gånger utan att den tog skada. Kanske var det bättre kvalitet på lådorna då.
Användarvisningsbild
av cybermunk
volvo51 det va väl tjockare gods på dom grejorna.
Användarvisningsbild
av isak
gott slut.
gamla lådor hade 2 pumpar,då gick det att bogsera igång. bakre pumpen drevs av utgående axeln,fungerade även som smörjpump under bogseing.
är borta på modenare lådor (mindre effektförluster) finns säkert andra förklaringar.
isak.
av *pettson*
isak skrev:gott slut.
gamla lådor hade 2 pumpar,då gick det att bogsera igång. bakre pumpen drevs av utgående axeln,fungerade även som smörjpump under bogseing.
är borta på modenare lådor (mindre effektförluster) finns säkert andra förklaringar.
isak.
Idag finns en enda pump och den drivs av ingående axeln i lådan. Med andra ord: lådan tappar all smörjning sålänge motorn inte snurrar. Säger tillverkaren en sak om hur långt och vilken hastighet, lyssna på det. Men gör det inte till en vana, lådan klarar det en gång, kanske två ggr.. kanske tre?. Men den klarar inte att göra det igen och igen och igen osv..
Användarvisningsbild
av eccy243
Som sagt. Med en normalt frisk och kry automatlåda så är det inga problem att bogsera enligt dom villkor som står i instruktionsboken. Ska man bogsera längre så får man ta bort drivaxlarna (eller köra på dolly). Och även som isak sa, att äldre automatlådor hade ofta dubbla oljepumpar. Nyare lådor har bara en pump som drivs av ingående axel (motor, oavsett växelläge). Och eftersom att moderna automatlådor regleras och styrs helt och hållet av hydraulik så är det lätt att förstå vad som händer när motorn inte går, dvs inget alls. När motorn inte går så finns det helt enkelt inget hydraultryck som kan "hålla i" en växel. Med den följden att det inte går att bogsera igång alls. Det händer inget. När motorn inte går så fungerar alla växellägen lika, utom P, som ju spärrar lådan mekaniskt. Så när man bogserar så spelar de egentligen ingen roll vilket läge växelväljaren står i, så länge det inte är P.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]