Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jandn
Har en S60 -01 13000 mil. När jag ligger på 5:an på runt 2000 varv och gasar kraftigt, så hörs ett nästan dånande ljud, mycket högre än normalt.
okey att den gått några mil, men jag tror inte det ska vara så ändå. känns som något insugningsproblem kanske, men vad vet jag..

Har någon varit med om ngt liknande eller har en aning om vad det kan vara?

//nybliven volvofan
av Y.F
Jag hade ett problem på min förra V70 2.4 (140) som yttrade sig på likartat sätt. Det var ett otrevligt resonansljud runt 2000 varv. I början mest vid belastning, som du skriver, men efter ett tag också vid körning i jämn hastighet.

Det visade sig vara något fäste till främre delen av avgassystemet som var defekt. Har för mig att det är ett vanligt fel på tidiga V70/S60, min var tillverkad november 2000.

När jag tänker efter visste inte volvomekanikerna vad som var fel utan bytte bara främre delen av avgassystemet som hade tagit skada av att sitta löst. Det lindrade problemet ett tag, men sedan kom det tillbaka. Då hade jag läst någonstans om att det var ett vanligt fel och uppmanade dem att kika på det. Fästet byttes, men problemet försvann inte helt eftersom också det nya avgassystemet skadats av att sitta löst.

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]