Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#240649
Plötsligt har jag ingen värme i förarstolen på min V70 -03.

Lamporna lyser, men ingen värme.

Kan det ha hänt något som går att åtgärda?

Går värmedelen att byta eller är hela stolen enda alternativet?

Stefan
av Fred
#240652
Ursäkta en dum fråga, men har du kollat säkringen? :roll:

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
#240655
det som brukar paja är en liten "styrenhet" som sitter under stolen, men det är inte helt ovanligt att även kan vara värme elementet i sitts eller rygg (vanligast med sits & dom är seriekopplade) den går givetvis att byta
av Stefan62
#240660
Funderade på det, men efter som knappen lyser... Lyser den i alla fall....jag tar och kollar.

Stefan
av Psyko
#240662
Stefan62 skrev:Funderade på det, men efter som knappen lyser... Lyser den i alla fall....jag tar och kollar.

Stefan
Ja, knapparna kan lysa även om styrenheten eller värmeelementet är trasigt.
av Mad
#240695
Jag har också problem med värmen i en stol har bytt sitselementet men utan resultat.
Har någon pris på styrenheten?
av Fred
#240711
Psyko skrev:Ja, knapparna kan lysa även om styrenheten eller värmeelementet är trasigt.
Även om säkringen har gått väl? Knapplampan matas väl med konstantström i kretskortet och aktiveras av knapptryckningen?

Mvh
/Fred
av macab
#241192
har haft problem med båda mina stolar,dom funkade ej när jag köpte min bil v70 n 02

Följande gäller om du ej har elstolar. Har du det så lär du ha en massa fler sladdar och elektronikjox under stolarna.

En kabelhärva kommer upp ur golvet under stolen.till en kontakt box (längst fram på stolen) därifrån går det ut 3 kontakter . Två av dessa går till Airbag och bälteslås. Airbagsladdarna är orange och grövre samt har autolivetiketter.

Den tredje kontakten är till styrenheten och går från kontaktstycket till en liten styrbox (nästan mitt under stolen). Den innehåller 3 sladdar. Plus (röd), minus (svart) och can (gul)
can)=data bus,mäter du på den kommer du få ett pendlande resultat för att data skickas på den

mät med en multimeter om du har runt 12-14 volt till styrboxen genom att mäta på röd och svart
obs !tändnings nyckeln måste stå i läge 2 tror jag det var för att du ska få ström till styrboxen
du måste ha ström dit,har du inte det har du nåt fel i kablage eller nån säkring




från denna elektronikbox går det även ut 2 kontakter. En kontakt med 2 sladdar C:1 och C:2, brun och svart. De är till dynans element. Den andra kontakten har 4 sladdar. B:1 och B:4 (brun och grå) är ryggstödets element. B:2 och B:3 (båda gula) är termistorn, alltså den som känner av hur varmt ryggstödet är.

börja med att mät upp elementena genom att ta ur kontakterna och ohm mäta dom
så att du har dom värdena som står under(cirka värden kan variera lite)

Mätte upp värmeslingorna och termistorerna:
Vänster, förare:
Dyna, C1-C2: 0,5 Ohm
Rygg, B1-B4: 1,0 Ohm
Termistor: 9,21 KOhm

Höger, passagerare
Dyna, C1-C2: 0,5-0,6 Ohm
Rygg, B1-B4: 0,9 Ohm
Termistor: 9,38 KOhm

Yttertemp ca 10grC

om du har som det står ovanför så är elementen hela
då stoppar du in kontakterna igen och mäter om dom får ström

Stolsvärmen startar när du har tändningnyckeln i läge 2 och knappen för stolsvärme intryckt
Dynan och ryggstödets element är seriekopplade.så är ett av elementen trasigt så funkar inte det andra heller. Oavsett om du kör på Läge I eller II så styrs ca 8,6V till ryggstödet och ca 4,2V till dynan i pulser som är långa i början men kortare varefter stolen värms upp.

bara för att knappen lyser där uppe,så behöver det inte vara kontakt till styrboxen
knapparna är kopplade till en huvuddator kommer ej ihåg namnet på den
allt sköts med data busar =can

Termistorn:
ca 9,3kOhm vid 10 gr omgivande temp.
Vid uppvärmt säte (elvärme, ej suttit i det) ca 5kOhm och ökande varefter stolen svalnar.




problemet som var på mina stolar var att det var dålig kontakt mellan styrboxen och elementen
dom stiften som sitter blir gärna lite brända och plasten smälter lite,det kan man se om man kollar in i styrboxens anslutningar,

lösning på problemet är att byta ut kontakterna mot vanliga stift (allt så skitbra ut med kontakerna men det är nog där problemen oftast ligger)

man kan ju prova att trycka ihop stiftet som sitter i kontakten och se om det blir lite mer kontakt
det funkade på min passagerar sida men inte förar sidan



styr boxen kostar runt 800 på volvo
elementen kostar runt 500 kr styck (men det är nog inget för amatörer att byta dom)
ska vara riktigt svårt att byta,nån som kanske har gjort det kan svara på det

lycka till

har lånat lite från denna tråden,hoppas turbomart inte misstycker
jag har lagt till lite mot vad turbomart har skrivet och förenklat lite

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rme#p64375
Senast redigerad av 1 macab, redigerad totalt 0 gånger.
av Mad
#241266
En värmedyna sits kostar ungefär 900kr V70-05.
Det är ett litet neg..jobb att byta, man får ta ur stolen lossa dynan ta av klädslen hit går det rätt så bra.
Men därefter tar man en varmluftpistol och värmer loss den trasiga dynan vilket är ganska segt, man måste vara
försiktig för det får inte följa med något skumgummi då blir det gropar i dynan och elementet kan brännas av.
Sen ska den nya dynan dit, av med skyddspappret och titta noga innan man fäster att den kommer rätt för det är en del veck på dynan där den ska ner (där klädslen är fäst i mitt på dynan).Det är ett tvåmans jobb.
Och på med klädsel in i bilen i med kablar mm.
Det är ganska tålamodsprövande jobb (jag skulle nog dra mig för att göra om det)

Mvh
av volvoscania
#1597259
macab skrev: tor 11 dec 2008, 19:26 har haft problem med båda mina stolar,dom funkade ej när jag köpte min bil v70 n 02

Följande gäller om du ej har elstolar. Har du det så lär du ha en massa fler sladdar och elektronikjox under stolarna.

En kabelhärva kommer upp ur golvet under stolen.till en kontakt box (längst fram på stolen) därifrån går det ut 3 kontakter . Två av dessa går till Airbag och bälteslås. Airbagsladdarna är orange och grövre samt har autolivetiketter.

Den tredje kontakten är till styrenheten och går från kontaktstycket till en liten styrbox (nästan mitt under stolen). Den innehåller 3 sladdar. Plus (röd), minus (svart) och can (gul)
can)=data bus,mäter du på den kommer du få ett pendlande resultat för att data skickas på den

mät med en multimeter om du har runt 12-14 volt till styrboxen genom att mäta på röd och svart
obs !tändnings nyckeln måste stå i läge 2 tror jag det var för att du ska få ström till styrboxen
du måste ha ström dit,har du inte det har du nåt fel i kablage eller nån säkring




från denna elektronikbox går det även ut 2 kontakter. En kontakt med 2 sladdar C:1 och C:2, brun och svart. De är till dynans element. Den andra kontakten har 4 sladdar. B:1 och B:4 (brun och grå) är ryggstödets element. B:2 och B:3 (båda gula) är termistorn, alltså den som känner av hur varmt ryggstödet är.

börja med att mät upp elementena genom att ta ur kontakterna och ohm mäta dom
så att du har dom värdena som står under(cirka värden kan variera lite)

Mätte upp värmeslingorna och termistorerna:
Vänster, förare:
Dyna, C1-C2: 0,5 Ohm
Rygg, B1-B4: 1,0 Ohm
Termistor: 9,21 KOhm

Höger, passagerare
Dyna, C1-C2: 0,5-0,6 Ohm
Rygg, B1-B4: 0,9 Ohm
Termistor: 9,38 KOhm

Yttertemp ca 10grC

om du har som det står ovanför så är elementen hela
då stoppar du in kontakterna igen och mäter om dom får ström

Stolsvärmen startar när du har tändningnyckeln i läge 2 och knappen för stolsvärme intryckt
Dynan och ryggstödets element är seriekopplade.så är ett av elementen trasigt så funkar inte det andra heller. Oavsett om du kör på Läge I eller II så styrs ca 8,6V till ryggstödet och ca 4,2V till dynan i pulser som är långa i början men kortare varefter stolen värms upp.

bara för att knappen lyser där uppe,så behöver det inte vara kontakt till styrboxen
knapparna är kopplade till en huvuddator kommer ej ihåg namnet på den
allt sköts med data busar =can

Termistorn:
ca 9,3kOhm vid 10 gr omgivande temp.
Vid uppvärmt säte (elvärme, ej suttit i det) ca 5kOhm och ökande varefter stolen svalnar.




problemet som var på mina stolar var att det var dålig kontakt mellan styrboxen och elementen
dom stiften som sitter blir gärna lite brända och plasten smälter lite,det kan man se om man kollar in i styrboxens anslutningar,

lösning på problemet är att byta ut kontakterna mot vanliga stift (allt så skitbra ut med kontakerna men det är nog där problemen oftast ligger)

man kan ju prova att trycka ihop stiftet som sitter i kontakten och se om det blir lite mer kontakt
det funkade på min passagerar sida men inte förar sidan



styr boxen kostar runt 800 på volvo
elementen kostar runt 500 kr styck (men det är nog inget för amatörer att byta dom)
ska vara riktigt svårt att byta,nån som kanske har gjort det kan svara på det

lycka till

har lånat lite från denna tråden,hoppas turbomart inte misstycker
jag har lagt till lite mot vad turbomart har skrivet och förenklat lite

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rme#p64375
Jättebra beskrivning. Det jag undrar är måste man skruva loss stolen för att kunna göra mätningar och hur är det med de två andra kontakterna. Kan man ta loss dem utan att få problem med airbag och bälteslås?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]