har haft problem med båda mina stolar,dom funkade ej när jag köpte min bil v70 n 02
Följande gäller om du ej har elstolar. Har du det så lär du ha en massa fler sladdar och elektronikjox under stolarna.
En kabelhärva kommer upp ur golvet under stolen.till en kontakt box (längst fram på stolen) därifrån går det ut 3 kontakter . Två av dessa går till Airbag och bälteslås. Airbagsladdarna är orange och grövre samt har autolivetiketter.
Den tredje kontakten är till styrenheten och går från kontaktstycket till en liten styrbox (nästan mitt under stolen). Den innehåller 3 sladdar. Plus (röd), minus (svart) och can (gul)
can)=data bus,mäter du på den kommer du få ett pendlande resultat för att data skickas på den
mät med en multimeter om du har runt 12-14 volt till styrboxen genom att mäta på röd och svart
obs !tändnings nyckeln måste stå i läge 2 tror jag det var för att du ska få ström till styrboxen
du måste ha ström dit,har du inte det har du nåt fel i kablage eller nån säkring
från denna elektronikbox går det även ut 2 kontakter. En kontakt med 2 sladdar C:1 och C:2, brun och svart. De är till dynans element. Den andra kontakten har 4 sladdar. B:1 och B:4 (brun och grå) är ryggstödets element. B:2 och B:3 (båda gula) är termistorn, alltså den som känner av hur varmt ryggstödet är.
börja med att mät upp elementena genom att ta ur kontakterna och ohm mäta dom
så att du har dom värdena som står under(cirka värden kan variera lite)
Mätte upp värmeslingorna och termistorerna:
Vänster, förare:
Dyna, C1-C2: 0,5 Ohm
Rygg, B1-B4: 1,0 Ohm
Termistor: 9,21 KOhm
Höger, passagerare
Dyna, C1-C2: 0,5-0,6 Ohm
Rygg, B1-B4: 0,9 Ohm
Termistor: 9,38 KOhm
Yttertemp ca 10grC
om du har som det står ovanför så är elementen hela
då stoppar du in kontakterna igen och mäter om dom får ström
Stolsvärmen startar när du har tändningnyckeln i läge 2 och knappen för stolsvärme intryckt
Dynan och ryggstödets element är seriekopplade.så är ett av elementen trasigt så funkar inte det andra heller. Oavsett om du kör på Läge I eller II så styrs ca 8,6V till ryggstödet och ca 4,2V till dynan i pulser som är långa i början men kortare varefter stolen värms upp.
bara för att knappen lyser där uppe,så behöver det inte vara kontakt till styrboxen
knapparna är kopplade till en huvuddator kommer ej ihåg namnet på den
allt sköts med data busar =can
Termistorn:
ca 9,3kOhm vid 10 gr omgivande temp.
Vid uppvärmt säte (elvärme, ej suttit i det) ca 5kOhm och ökande varefter stolen svalnar.
problemet som var på mina stolar var att det var dålig kontakt mellan styrboxen och elementen
dom stiften som sitter blir gärna lite brända och plasten smälter lite,det kan man se om man kollar in i styrboxens anslutningar,
lösning på problemet är att byta ut kontakterna mot vanliga stift (allt så skitbra ut med kontakerna men det är nog där problemen oftast ligger)
man kan ju prova att trycka ihop stiftet som sitter i kontakten och se om det blir lite mer kontakt
det funkade på min passagerar sida men inte förar sidan
styr boxen kostar runt 800 på volvo
elementen kostar runt 500 kr styck (men det är nog inget för amatörer att byta dom)
ska vara riktigt svårt att byta,nån som kanske har gjort det kan svara på det
lycka till
har lånat lite från denna tråden,hoppas turbomart inte misstycker
jag har lagt till lite mot vad turbomart har skrivet och förenklat lite
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rme#p64375