Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
Hej

I somras lossnade en sladd under bilen och skrapade i marken under färd, den ser lite skadad ut men jag vet inte om den är helt trasig. Det var sladden till motorvärmen enligt en mer tekniskt begåvad bekant till mig. När jag stoppar i elkontakten i uttaget går kupévärmaren igång, men efter cirka 2 timmars drift är motorn iskall när jag öppnar huven och känner efter. Vet dock inte riktigt hur det fungerar om man ens kan känna det på själva motorn. Finns det något bra sätt att se efter? Har aldrig upplevt att bilen går annorlunda vid kall eller varmstart så. Enligt min bekant är kupévärmaren seriekopplad och att den KAN fungera utan att själva motorvärmaren gör det. Tack på förhand
Är det blockvärmaren du har??

Arne: Säker på att man känner det överallt då?? Självklart om du känner vid värmaren men om du bara öppnar huven och känner på närmaste ställe?? Värmaren sitter i bakkant en bit ner. Som tomas skrev så kan mna höra den också väldigt lite.
Som redan sagt så brukar den höras.

Sen så brukar det som du säger gå att känna värme på motorn så jag tror att det är som så att den inte går igång. Kan du lokalisera vart sladden som lossnade går in så kan du lägga fingrarna direkt på det elementet (försiktigt det ska vara varmt) och känna om det är någon värme i det.

Ja, så som man normalt kopplar så kan uttaget i bilen fungera utan att det ens sitter någon sladd ansluten till motorvärmaren.

mvh
Anders
av Billy
Tack för alla svar!

Tror det är blockvärmaren, det är iaf den "vanliga" varianten, med vanlig stickkontakt och jag har inge lyx som ex. fjärrstart eller bränsledriven värmare.

Jag har känt nästan överallt under huven provat nu ikväll ordentligt och det är iskallt när det suttit i ett par timmar. Måste gå att enbart byta ut den misshandlade kabeln eller måste jag byta ut hela motorvärmarpaketet?
Hej
Jag har en utanpåliggande kontaktvärmare på min -01 S80. Jag kan ju ärligt säga att det är det sämsta skit jag nånsin haft i värmare-väg. Jag hörde/kände inte om motorvärmaren var igång. Mitt enkla tips: dra ur kontakten till kupévärmaren, o sen mäter du upp motståndet i eluttaget där du kopplar in kabeln till bilen. Får du fullt motstånd där (alltså avbrott nånstans), så mät dig framåt så du får koll på om det är kabeln, grenkontakt eller kontaktvärmaren som lagt av. Genom att mäta isf att känna, lyssna o grejja, så får du genom att mäta ett klart besked. Dessa 30 min sparar dig pengar i slutändan.

Mvh
-94 9000 2,3T cse skrev: Jag har en utanpåliggande kontaktvärmare på min -01 S80. Jag kan ju ärligt säga att det är det sämsta skit jag nånsin haft i värmare-väg. Jag hörde/kände inte om motorvärmaren var igång.
När den var trasig eller?? Om värmaren är hel och du lägger handen på den när den varit igång en stund så vetta faan hur tjock hud du har om du inte känner att den är varm. Undra om man inte bränner sig på den för varm är den.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]