Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mindol
har hört att det finns telefonstart till värmaren är det svårt att sätta in den och vad kostar den

ursäkta stavningen

Ändrade rubriken
/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos har utgått ur sortimentet. men det finns pirat som passar, tror det var kg knutsson som sålde
av wireless
Jag installerade Webastos Telestart i min S60 2006 för ett år sedan. Följande artiklar behövs:

Webasto art.nr:
W9013654A, Termo Call TC2 Connect
Volvo art.nr:
30660542, AEM
8637260, AEM applikation
8690152, applikation "Fjärrstart Timer"

Priset hamnar på ca.7500:- Enkelt att montera. Men programmeringen av AEM måste antagligen göras på Bilia.
Den fungerar väldigt bra men har en rejäl bugg... Den kräver simkort av 2G-modell för att fungera. Funkar inte med normala 3G-kort. Vet inte än om det finns någon fix till det. Håller på å röjer med det just nu...

Kolla den här istället... http://husvagnsprylar.se/index.asp?kat=34&prodID=7080
av andersuw
CarMan skrev:volvos har utgått ur sortimentet.
Det stämmer tyvärr. Att man tog bort den berodde på en ren felbedömning från Volvos sida. Tekniken fungerar utmärkt. Och som de återkommande frågorna här på forumet visar finns uppenbarligen efterfrågan på möjligheten att fjärrstyra värmaren per telefon.

Just nu har jag dock ett överblivet exemplar av denna raritet (Volvo original telefonstart) till salu. Den fungerar i alla P2:or (S60, V70N, XC70N, S80, XC90) av årsmodell -01 eller senare och i flertalet -00:or. Den är särskilt värdefull för P2:or av årsmodell -00 och -01 eftersom dessa inte kan installera någon annan fjärrstart än den här. Den fjärrstart som Volvo för närvarande erbjuder fungerar bara från -02 och framåt. Självfallet är dock också telefonstarten värd att ha för den som vill kunna starta värmaren på längre avstånd än de högst 600 m som Volvos nuvarande fjärrstart tillåter.

Ytterligare en fördel är att det inte blir några extra kostnader om man behöver fler än en sändare. En extra sändare till den fjärrstart Volvo numera erbjuder kostar ca 3000 kr. Med telefonstarten duger vilken telefon som helst.

Enheten fungerar naturligtvis lika bra med bensinvärmare som med dieselvärmare. Den kan också användas för att styra elvärmare (förutsatt att man har eller installerar det relä och den mjukvara som fordras för att styra elvärmaren via färddatorn).

Mer information om den Volvo telefonstart jag kan erbjuda finns här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=35788
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har länge suktat efter telefonstart av värmaren. Är grymt enerverande varje gång man kommer på att det är dags att starta bilen, och man då måste ta på sig alla kläder, och gå ut i bilen. Visst...det kan man lösa med en fjärrstart med 600 meters dosa också...men tänk alla de gånger man inte har med sig den där jäkla dosan...eller alla de gånger man är längre bort än 600 meter från bilen. Skulle kunna räkna upp oändligt många sådana tillfällen. Friheten att på obegränsat avstånd medelst mobiltelefonen kunna starta värmaren är underbar. Dock har jag inte denna funktion nu, mest pga att det är så jäkla dyrt.

Men någon dag ska jag installera den helt klart. Dessutom hörde jag i förra året att de nya Volvobilarna inte går att få med telefonstart. Tydlige någon miss från Volvos sida. Säljarna jag kontaktat angående detta svarar bara "ja, det stämmer, men vad ska Du med mobilstart till, sändaren räcker ju 600 meter, eller upp till 1600 meter om Du tar en annan modell".

Nja...total frihet är att kunna starta värmaren när f:n man vill och var man vill :-)
av andersuw
Kan bara hålla med om att fjärrstart är en stor poäng. Och att telefonstart är bättre än en som i bästa fall räcker 600 m. Själv använder jag värmaren mycket mer när jag nu har möjlighet att fjärrstarta den. Timer i all ära men det förutsätter både att man kommer ihåg att ställa den och att man vet när man skall åka nästa gång. Så tidigare blev det allt som oftast inte av att köra den utan jag stod där och kämpade med nedfrostad bil och rutor som isade igen på nytt även sedan man börjat köra.

Jag begriper inte heller varför Volvo inte säljer någon telefonstart numera så man slipper oroa sig för om fjärren räcker till eller inte. Den fjärrstart som Volvo numera säljer räcker för övrigt bara 600 m och det endast vid fri sikt. Någon som klarar 1600 m har de inte att erbjuda vad jag vet.

Men som sagt, det har hampat sig så att jag just nu är ägare till två telefonstarter. Och eftersom en räcker bra för min egen del hoppas jag kunna lyckliggöra någon annan med den andra. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
vet inte om jag tycker att det var en missbedömning att ta bort den. viserligen vill många ha den, men det är ytterst få som vill hosta upp vad det kostar, eftersom man måste köpa en AEM + detta tilbehör för att få det att funka. går ju loss på ca 5000 totalt om jag får gissa.
av andersuw
CarMan skrev:vet inte om jag tycker att det var en missbedömning att ta bort den. viserligen vill många ha den, men det är ytterst få som vill hosta upp vad det kostar, eftersom man måste köpa en AEM + detta tilbehör för att få det att funka. går ju loss på ca 5000 totalt om jag får gissa.
Du gissar helt rätt. Ungefär så mycket kostade telefonstarten, inklusive AEM, när man kunde köpa den ny. Men ... lika mycket får man betala för den nuvarande fjärrstarten med en räckvidd på max 600 m. :wink:

För egen del tar jag dock inte lika mycket betalt som Volvo. Så den som är intresserad av den telefonstart jag kan erbjuda slipper billigare undan. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
andersuw skrev:
CarMan skrev:vet inte om jag tycker att det var en missbedömning att ta bort den. viserligen vill många ha den, men det är ytterst få som vill hosta upp vad det kostar, eftersom man måste köpa en AEM + detta tilbehör för att få det att funka. går ju loss på ca 5000 totalt om jag får gissa.
Du gissar helt rätt. Ungefär så mycket kostade telefonstarten, inklusive AEM, när man kunde köpa den ny. Men ... lika mycket får man betala för den nuvarande fjärrstarten med en räckvidd på max 600 m. :wink:

För egen del tar jag dock inte lika mycket betalt som Volvo. Så den som är intresserad av den telefonstart jag kan erbjuda slipper billigare undan. :D
så det du säger är att du säljer en "telefonstart" + en aem + kablage till aem ???
Användarvisningsbild
av Barkbiten
hmm..nu förstår jag inte riktigt hur Ni resonerar? Vad är det som gäller egentligen?

Dock tror jag inte priset har någon som helst betydelse. Det verkar det ju inte ha i övrigt när det gäller Volvo och tillbehör. Så varför skulle priset ha varit en fråga just i detta fall? Mycket tveksamt.... :-)

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]