Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kacke_x
Min V70 -01 känns väldigt osäker och orolig i väghållningen vid hastigheter mellan 80 och 120. Antagligen gäller det alla hastigheterna men märks väldigt tydligt vid landsvägskörning.

Jag ska försöka beskriva hur det känns.

Styrningen känns inte precis och exakt.
Ratten är väldigt kännslig.
Får hela tiden vara beredd på att justera och parera.
Drar åt höger. Men inte alltid.
Ibland får jag en känsla av glapp i styrningen, eller att den släpar efter i responsen.

Bytade däck fram tidigare i år och roterade samtidigt så att de halvbra bak hamnade fram och de bästa bak. Har 2,3 tryck i alla däcken.
Användarvisningsbild
av Whisky
Låter som om du skulle behöva åka och kolla styrlederna och framvagnsinställningen!
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla alla hjulvinklar.
vad har du för däck på? mjuka däcksidor gör bilen ostabil
av kacke_x
Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?

Michellin Primacy 195/65 15
Användarvisningsbild
av Ramon
kacke_x skrev:Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?

För att få det ordentligt gjort så behöver du åka till en verkstad. Både bilverkstäder samt däckverkstäder kan göra detta åt dig, sker digitalt så att säga. De spänner fast ett "hjulvinkelsinstrument" på vardera hjul och med datorns hjälp avläser de värdena på dina hjulvinklar. Är de inte helt korrekta, så korrigerar man vinklarna via instrumentet.
Användarvisningsbild
av Whisky
I värsta fall blir det inte helt bra förrän du även byter däck, om däcken nötts med felaktiga hjulvinklar
Användarvisningsbild
av CarMan

du kan ej göra det själv. du bör åka till nån som har en fyrhjulsmätningsutrustning, en del har bara 2-hujsmätning & det ska du inte ta, fast det kostar mindre än 4-hulsmätning.

om din ratt sitter lite snett så har du alla gånger fel hjulvinklar.
Användarvisningsbild
av Ramon
CarMan skrev:

du kan ej göra det själv. du bör åka till nån som har en fyrhjulsmätningsutrustning, en del har bara 2-hujsmätning & det ska du inte ta, fast det kostar mindre än 4-hulsmätning.

om din ratt sitter lite snett så har du alla gånger fel hjulvinklar.
Kan tillägga att många däckverkstäder konstigt nog endast har utrustning för 2-hjulsinställning, i alla fall här i Skövde, så jag åkte in till Bilia som har 4-hjuls, men som sagt, fråga personalen så skall de kunna svara på det.
av kacke_x
Var inne på Volvo i Hässleholm och en mekaniker testkörde bilen. Han tyckte inte det var så farligt.

Men han tyckte att bilen drar för mycket åt höger. Tydligen så drar nästan alla V70N åt höger så fort vägbana lutar lilla det minsta. Beror enligt han på att motorn är tyngre på höger sida. I värsta fall byter Volvo fjädern på höger sida till en styvare.

Men min mekaniker rekommendera en inställning på alla fyra hjulen som första åtgärd. Är det inte det så spara man ändå däck och soppa. Pris: 750:-

Och som jag uppfattade det så är bakhjulen lika viktiga som fram på alla bilar utan stel bak axel.
Användarvisningsbild
av greeeken
kacke_x skrev:Var inne på Volvo i Hässleholm och en mekaniker testkörde bilen. Han tyckte inte det var så farligt.

Men han tyckte att bilen drar för mycket åt höger. Tydligen så drar nästan alla V70N åt höger så fort vägbana lutar lilla det minsta. Beror enligt han på att motorn är tyngre på höger sida. I värsta fall byter Volvo fjädern på höger sida till en styvare.

Men min mekaniker rekommendera en inställning på alla fyra hjulen som första åtgärd. Är det inte det så spara man ändå däck och soppa. Pris: 750:-

Och som jag uppfattade det så är bakhjulen lika viktiga som fram på alla bilar utan stel bak axel.

750 är inget alls, Tycker absolut du ska göra det

Överdriver lite, min har gått 28500, im[…]

Carplay trådlöst?

Hej. Angående trådlös carplay, ci[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]