Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
Någon som kan berätta för mig om det är stor skillnad att byta på en V70 jämfört med tex 740. Är tacksam för tips och råd, samt upplysning om vad som kan vara svårt etc.

Tack på förhand!
av Jaco
Ingen som har nåt att säga om detta? Inte ens du CarMan som brukar komma med kloka råd?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Ingen som har nåt att säga om detta? Inte ens du CarMan som brukar komma med kloka råd?
svårt att veta på vilken nivå du är.
jag själv byter heldre kamrem på en sån här än på än på en 740, men det är ju trånkt för en ovan
av Jaco
Ska ej byta själv, har en kompis som är i det närmaste lika kunnig som en van Volvomekaniker, han har meckat med Volvo sedan han var 15 år. Dock har han aldrig bytt på en V70N, han är lite rädd för vad som kan hända - är det lätt att kuggen hamnar fel exempelvis?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Ska ej byta själv, har en kompis som är i det närmaste lika kunnig som en van Volvomekaniker, han har meckat med Volvo sedan han var 15 år. Dock har han aldrig bytt på en V70N, han är lite rädd för vad som kan hända - är det lätt att kuggen hamnar fel exempelvis?
man byter i prinsip på samma sätt som på 850 om han bytt på en sån.

hur ska en rem komma fel? har man nollat motorn & den står i noll när man är klar så är ju remen på rät plats, är motorn ej på noll när man är klar, så var man inte klar :wink:

den mekaniska remspännaren ska bytas.
av Jaco
...och vad innebär det att nolla motorn? Hörde klunkas nånstans att det tidigare var nån slags markering på remmen??!! Men att det nu är fasta lägen?! Något som känns igen?
Användarvisningsbild
av Jensen
Varför gör du inte bara själva kamremsbytet på en aukt verkstad där
du får garanti på jobbet???
Man skall inte snåla på en så viktig grej som kamremmen.
av Jaco
Därför att jag har en kompis som är grymt duktig på att mecka och därför att det finns roligare saker att göra för pengarna än att betala ockerpris till Volvos verkstäder.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Därför att jag har en kompis som är grymt duktig på att mecka och därför att det finns roligare saker att göra för pengarna än att betala ockerpris till Volvos verkstäder.
på 740 & dom där så fans det märken på remen, men man behöver ju inte märken på remen. Det fins märken på alla hjul, så dom stäls på rätt ställen & sen byter man remen. varför diskuterar vi allt det här? du har ju en kompis som är duktig på det här & kan det här.... eller?
om inte så tror jag inte att din kompis blir hjälpt av att du försöker förklara nåt som du lässt som du inte riktigt begrep.
bättre han frågar själv isånna fall
av Jaco
Okej, vi kan sluta diskutera detta, det enda jag ville fråga om var om det var något skilde vid byte av kamrem på olika karosstyper och om det var nåt särskilt knep eller dyl. vid kamremsbyte på V70N. Men jag är säker på att han klarar detta galant.

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]