Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Har sett i div trådar där folk monterat blåa T5 LED lampor i sina instrumenthus, min fråga är om någon har gjort det eller vet hur man gör från årsm 04?
Enligt min Haynes repbok så är det ej möjligt att byta lampor från årm 04 då det tydligen är dioder.
OK, lampor och dioder är ju olika saker, därav raderna om LED, men om vi säger att det var dioder i sockel först och ytmonterade dioder nu då?

I vilket fall som helst, dioder är ju både billiga och lätta att montera. Beställ från t.ex. Elfa och ta fram lödpennan!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men vad Gixxer rolle undrar är väl hur jobbigt är det att meka söbner hela instrumentbrädan och sedan löda av alla ytmonterade dioder. Dygnetruntjobb i en vecka eller?
Användarvisningsbild
av samcan
Jag var påväg att byta ut till dioder på V70N -04, men det slutade med att jag uptäckte att det va fastlödda dioder på klockan så jag skruvade tillbaka hela klockan och skippade detta, tog dioderna o monterade in dom i en S60T5 -01, blev fin fint där. Mit råd, löd inte i befintliga klockan , det är inte värt att schansa på att kanske fixa annat färg på klockan. Träna på en begagnad om du har en sådan.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Var det inte först 05 man ändrade mätarhuset?
Har en 01:a och där var det lätt ordnat.
Dra ut plast ramen runt mätarhuset med händerna. Man får ta i och dra.
4st torx 25 håller mätarhuset. Antingen kopplar du ifrån batteriet eller lossar ytterligare 4 torx 25 och plockar bort "locket" över mätarhuset. Då slipper du koppla bort kontakten. 5st dioder till mätarna och 4 till displayerna.
Resultat:
http://www1.garaget.org/archive/27/2638 ... 860768.jpg
Ursäkta den dåliga bilden men du fattar.
Användarvisningsbild
av samcan
Vetefan, min -04 har den nya systemet på klockan, tyckte det va lite skillnad i ljusstyrka på displayen, min förra bil hadde en liten ratt där man kunde ställa styrkan och där blev det kraftigare sken på -01 dvs...
Användarvisningsbild
av greeeken
Sharkman skrev:Var det inte först 05 man ändrade mätarhuset?
4st torx 25 håller mätarhuset. Antingen kopplar du ifrån batteriet eller lossar ytterligare 4 torx 25 och plockar bort "locket" över mätarhuset. Då slipper du koppla bort kontakten. 5st dioder till mätarna och 4 till displayerna.
Resultat:

Det blir ju dålig spridning med blåa dioder.
Ser bättre ut på bild än i verkligheten tyvärr.
Hittar man blåa glödlampor blir det genast mkt bättre
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greeeken skrev:
Sharkman skrev:Var det inte först 05 man ändrade mätarhuset?
Resultat:

Det blir ju dålig spridning med blåa dioder.
Ser bättre ut på bild än i verkligheten tyvärr.
Hittar man blåa glödlampor blir det genast mkt bättre
Man kan ju tex "sandpappra" lysdiodnerna då att ytan blir matt och därigenom sprider ljuset mycket jämnare.

Du tapppar lite ljusstyrka så välj en lite starkare diod för att kompensera.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]