Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolepe
Hej
Senaste veckan har jag märkt att det kommer en doft av ättika precis när jag startar bilen.
Doften verkar sedan försvinna när jag kört ca 1 min.

Kan det vara AC som läcker? Kan man göra något åt det själv eller måste jag betala hutlösa priser på Volvo-verkstaden?

Bilen är en V70 2.5T -05 med ACC.
Användarvisningsbild
av isak
hej
fung- ac- anl ställ v regl- på låg. kolla om kompressorn går igång
isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det är ganska vanligt att acn luktar lite konstigt. Ättiksdoft känner jag dock inte igen.

Har själv haft lite unken doft när jag startat bilen. Men har inte märkt nåt så här dags på året då ACn inte arbetar så mycket.
Användarvisningsbild
av isak
hej
menade att du var helt säker på att ac-n fung-? i förhållande till rådande yttertemp- har du kollat dräneringen från värmepacketet en slang som brukar samlas skit i. vet inte riktigt vad den finns på din bil men det finns säkert någon som vet exakt.blir den igentäpt luktar det f-n
isak
Användarvisningsbild
av wissel
Kompisen har en V70 T 2002 och han hade likadant. han hade den egenheten att han körde ACn bara när det "behövdes" för att spara några cl. bensin !!! :roll: Jag rådde honom att trycka in Autoknappen för att sedan gömma att han har AC.
Nu har han kört utan dålig lukt i 2 månader, med ACn PÅ......Kan det månne finnas ett samband, jag tror det i alla fall. :D
:-)-)
Användarvisningsbild
av bwiberg
Kan rekommendera CRC Airco Kleen (obs stavningen), cirka 150:- på Micro/Mekonomen.

Man ställer bilen på tomgång, drar på AC:n på kallaste, ställer alla luftmunstycken "rakt" så att det blåser överallt som det är "tänkt", slår på recirkulation med recirkulationsknappen, trycker på knappen på burken hårt så att spärren bryts (= sprutar hela tiden), och ställer den på passagerarplats på mattan vid fötterna alldeles intill stolen, stänger till och låter gå i 10 minuter. Därefter slå av recirkulationen, öppna alla dörrar, och vädra och låt gå på tomgång i 10 minuter.

Fungerar ännu efter 2 månader på min.

Innehåller tydligen triklosan, samma antibakteriella ämne som i många tandkrämer.
Jag hade en sur lukt i min V70 när jag startade bilen och det var fuktigt ute.( Luktade ungefär som sura strumpor) Bytte Kupéfiltret och sen dess är lukten borta.
av kecke72
bwiberg skrev:Kan rekommendera CRC Airco Kleen (obs stavningen), cirka 150:- på Micro/Mekonomen.

Man ställer bilen på tomgång, drar på AC:n på kallaste, ställer alla luftmunstycken "rakt" så att det blåser överallt som det är "tänkt", slår på recirkulation med recirkulationsknappen, trycker på knappen på burken hårt så att spärren bryts (= sprutar hela tiden), och ställer den på passagerarplats på mattan vid fötterna alldeles intill stolen, stänger till och låter gå i 10 minuter. Därefter slå av recirkulationen, öppna alla dörrar, och vädra och låt gå på tomgång i 10 minuter.

Fungerar ännu efter 2 månader på min.

Innehåller tydligen triklosan, samma antibakteriella ämne som i många tandkrämer.
Kan bara hålla med, funkar klockrent. Ser dock lite suspekt ut när man "startar" flaskan, blir en jäkla dimma i bilen. Det enda jag upptäckte var att man måste tvätta framrutan =) Men det e ju mindre problem =) Rekomenderas
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]