- fre 24 okt 2008, 10:37
#227738
Hej
Jag har ett problem som jag inte fått någon lösning på. Ett mystiskt klonkljud kommer någonstans under bilen när jag accelererar och sedan trampar ner kopplingen för att växla upp. Ibland hörs samma ljud även när jag släpper upp kopplingen. Främst hörs det vid växling från 1:an till 2:an och även vid 2:an till 3:an. Klonket hörs inte om jag släpper upp kopplingen försiktigt. Klonkljudet fanns även i somras och då bytte verkstaden både svänghjul och koppling och ljudet försvann för en tid, men återkom efter ca 500 mils körning, om än mindre än innan bytet. Bilen har idag rullat ca 8000 mil. Verkstan tvivlar på att det kan vara svänghjulet igen, då man redan bytt det på maskinskadeförsäkringen (kostade 25.000:-) Jag tycker också att det blir sämre och sämre ju mer jag kör. Verkstan hör klonket men kan inte säga vad det är och hur det skulle kunna åtgärdas. Borde inte svänghjulet hålla mer än 500 mil? Finns någon hjälpsam själ här som kan komma med tips på vara felet skall sökas?
Jag har ett problem som jag inte fått någon lösning på. Ett mystiskt klonkljud kommer någonstans under bilen när jag accelererar och sedan trampar ner kopplingen för att växla upp. Ibland hörs samma ljud även när jag släpper upp kopplingen. Främst hörs det vid växling från 1:an till 2:an och även vid 2:an till 3:an. Klonket hörs inte om jag släpper upp kopplingen försiktigt. Klonkljudet fanns även i somras och då bytte verkstaden både svänghjul och koppling och ljudet försvann för en tid, men återkom efter ca 500 mils körning, om än mindre än innan bytet. Bilen har idag rullat ca 8000 mil. Verkstan tvivlar på att det kan vara svänghjulet igen, då man redan bytt det på maskinskadeförsäkringen (kostade 25.000:-) Jag tycker också att det blir sämre och sämre ju mer jag kör. Verkstan hör klonket men kan inte säga vad det är och hur det skulle kunna åtgärdas. Borde inte svänghjulet hålla mer än 500 mil? Finns någon hjälpsam själ här som kan komma med tips på vara felet skall sökas?