Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yngve
Jag har två bilar som skall ställas av ca: 3 mån. i vinter, en av dem är en S80.
vilket är bäst, koppla bort batterit, eller ha det kvar med underhållsladdare ? Båda har ju data eller styrboxar.
Yngve.
Användarvisningsbild
av Funk
Batteriet kvar med underhållsladdare på kopplingsplinten i motorrummet skulle jag föredra, man kan då stänga huven och larma bilen.

/Thomas
av Fred
Om du har möjlighet till underhållsladdning är det avgjort det bästa alternativet! Inte bara för att bilen håller alla inställningar etc utan också för batteriets skull. Ett batteri kan dö av att vara urkopplat, och då menar jag inte bara att det laddar ur sig. Dessutom kan batterier som underhållsladdas förvaras utomhus i vinterklimat, om de inte är ordentligt uppladdade kan de spricka.

Mvh
/Fred
av Marbas
Fred skrev:...
Inte bara för att bilen håller alla inställningar etc
...
Lite nyfiken på vilka inställningar som man förlorar? Kommer själv på följande som jag inte tycker är så allvarliga (dvs inget argument för att ha underhållsladdning):
- Klockan
- Radiostationer (tappas dessa?)
- Elstolsminne (om man har elstolar)

Dock finns det, som skrivits tidigare, anledningar till att ha batteriet inkopplat med underhållsladdning.
av Fred
Marbas skrev:Lite nyfiken på vilka inställningar som man förlorar? Kommer själv på följande som jag inte tycker är så allvarliga (dvs inget argument för att ha underhållsladdning):
- Klockan
- Radiostationer (tappas dessa?)
- Elstolsminne (om man har elstolar)

Dock finns det, som skrivits tidigare, anledningar till att ha batteriet inkopplat med underhållsladdning.
Ska jag vara ärligt så vad det dem jag tänkte på också! :D Sen kanske det finns andra saker som ligger "djupare" i bilens system som också kan nollas, det vet jag inte, någon nämnde adaptivamotorstyrningar men de drar ju igång och jobbar så fort man börjar köra igen. Det är mest de andra anledningarna som skulle göra att jag underhållsladdade om jag hade möjlighet.

(Som parantes kan jag säga att min bil går MYCKET bättre när jag haft den strömlös! :shock: Dock håller det bara tills jag stängt av den, sen är den tillbaka i sitt vanliga och kärva jag.)

Mvh
/Fred

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]